Kan Bitcoin fikse mikrobetalinger?

Del denne artikkelen

Beregnet lesetid: 8 minutter

Forfatter: Emmanuel Awosika | Utgitt: 09/05/22 | Original: Can Bitcoin Fix Micropayments?


Mikrobetalinger var all hypen på 1990-tallet. Ideen om å la kunder betale små avgifter for fysiske eller nettbaserte produkter var spennende og fikk mye oppmerksomhet. Imidlertid klarte ikke tidlige mikrobetalingsmodeller å løse problemet med å pådra seg store kostnader ved behandling av små transaksjoner. Dette er grunnen til at mikrobetalinger ikke har tatt av, år senere etter at ideen ble unnfanget.

Men Bitcoin kan tilby – endelig! — en brukbar modell for mikrobetalinger for bedrifter og kunder. Vi skal utforske hvordan Bitcoin letter mikrotransaksjoner og hvilke fordeler denne teknologien gir.

En kort introduksjon til mikrobetalinger

Mikrobetalinger refererer vanligvis til overføringer under en bestemt verditerskel. Tenk på en mikrobetaling som en veldig liten transaksjon eller betaling – som de 30 kronene du betaler for en kopp kaffe.

               Reklame                                                             

Mikrobetalinger har fått betydelig oppmerksomhet fra bedrifter og forskere, og med god grunn: Mikrobetalinger har potensialet til å låse opp nye inntektsstrømmer for bedrifter og øke verdien for kundene.

La oss forestille oss at du besøker Andreas sin butikk i sentrum for en kopp kaffe, som koster 20kr. Du har ikke kontanter på deg, så å betale med kredittkort ser ut som det beste alternativet. Men det er et lite problem: Andreas vil ikke godta transaksjoner under 40kr fordi betalingsleverandøren ofte krever en grunnavgift i tillegg til en prosentandel av hele kostnaden for å behandle betalinger. For at Andreas skal gå i balanse, må verdien av transaksjonen være høyere enn behandlingskostnaden. Å betale et gebyr på det magre kjøpet ditt ville ganske enkelt være økonomisk selvmord. Transaksjonen bryter sammen, og begge sider taper. Du kan ikke få koffeinen din og Andreas mister potensiell inntekt. Det siste punktet kan virke uviktig inntil 10-15 kunder møter lignende problemer og går tomhendte derfra.

Mikrobetalinger representerer en ny mulighet for bedrifter og kunder til å maksimere nytten. Bedrifter kan tilby tjenester av lav verdi til kunder uten å pådra seg tap. Konseptet gir også kundene større valgfrihet og reduserer hindringer for kjøp av varer.

Etter å ha forstått verdien av mikrobetalinger, la oss se hvordan Bitcoin passer inn i bildet.

               Reklame               
                                              

Hvorfor bruke Bitcoin for mikrobetalinger?

Ideen om mikrobetalinger har eksistert like lenge som internett, artikler som denne viser dette. Microsoft var et av firmaene som jobbet med å aktivere mikrobetalinger inntil de skrotet planene.

Historiske eksperimenter med mikrobetalinger har fulgt det samme prinsippet: samle små avgifter til et betydelig beløp før de frigis til kjøpmenn. I de fleste tilfeller vil brukeren ha en digital lommebok hvor de kan sette inn en fast sum og autorisere uttak for visse betalinger. Imidlertid sto de tidlige løsningene overfor et stort problem fra starten: sentralisering. Akkurat som kredittkort ble de digitale lommebøkene som ble brukt til mikrobetalinger kontrollert av tredjepartstjenester. Dette skapte sikkerhetsrisikoer for brukere, spesielt hvis hackere brøt bedriftens servere. I tillegg måtte brukere gi sine personlige opplysninger til selskaper, noe som ga selskaper frihet til å selge dataene deres.

Dessuten gjør minimumsbetalingsenheten til fiat-valutaer som kronen dem upraktiske for ekte mikrobetalinger. For eksempel er 1 øre (0,01kr) den minste enheten av den norske kronen. Noe som betyr at vi fysisk ikke kan bruke det til betalinger lavere enn 1 øre.

Som programmerbare penger har ikke Bitcoin det samme minimumsenhetsproblemet som fiat-valutaer. For eksempel kan du dele en bitcoin i 100 000 000 underenheter for å få en «satoshi» – som er verdt mindre enn en brøkdel av et øre.

Bitcoin eksisterer som et desentralisert, sikkert og tillitsløst betalingsnettverk. For å foreta mikrobetalinger trenger du bare en Bitcoin-adresse, som du kan opprette på få minutter. Ingen bedrifter har tilgang til lommeboken eller identitetsopplysningene dine, noe som reduserer risikoen forbundet med bruk av mikrobetalingstjenester. Til slutt, Bitcoin muliggjør umiddelbare, nesten gebyrfrie transaksjoner gjennom «betalingskanaler», som vi forklarer senere i denne artikkelen. Betalingskanaler lar to parter samle flere transaksjoner i én, og fjerner behovet for å betale gebyrer for alle unntatt én transaksjon.

               Reklame               

                                              

Hvordan fungerer mikrobetalinger med Bitcoin?

En Bitcoin-skeptiker som leser denne artikkelen vil ha vanskelig for å tro at bitcoin kan være nyttig for små transaksjoner. Hvorfor skulle en fornuftig person velge å betale dyre miner-avgifter og vente i omtrent 10 minutter med å kjøpe en kopp kaffe med bitcoin?

Velkommen til Lightning Network.

               Reklame                                                             

Lightning Network er en Layer 2-infrastruktur bygget for å operere på toppen av Bitcoin. Fordi Lightning Network bruker betalingskanaler utenfor kjeden, trenger ikke transaksjoner å passere gjennom blokkjeden, noe som reduserer gebyrer og ventetider betydelig.

Vi bruker eksemplet med å kjøpe kaffe fra Andreas sin butikk for å forklare hvordan en Lightning-drevet bitcoin-mikrobetaling fungerer:

For å åpne en Lightning Network-kanal med Andreas, må du først sette inn noen enheter av bitcoin på hovednettverket. Når denne transaksjonen er kringkastet og bekreftet på blokkjeden, blir kanalen aktiv. Alle betalinger du gjør til Andreas blir trukket fra ditt første innskudd av bitcoin.

Hvis det første innskuddet går tomt, kan du velge å fylle opp kanalen med mer bitcoin. Ellers er dere begge enige om å avslutte transaksjonen og kringkaste den endelige tilstanden til kanalen til Bitcoin-nettverket. Alle tidligere transaksjoner er samlet i én og registrert på blokkjeden.

               Reklame               
                                              

Selv om flere transaksjoner kan ha gått gjennom betalingskanalen, registrerer ikke Bitcoin-blokkjeden hver av dem. I stedet registrerer den den første transaksjonen som åpner kanalen og den siste transaksjonen som lukker kanalen.

Med dette systemet kan du åpne en regning med Andreas og fortsette å kjøpe kopper med kaffe i uker eller måneder. Andreas vil ikke måtte betale store gebyrer for å behandle disse små betalingene. Og du kan omgå betalingsgrensen for å få kaffe hver dag. En vinn-vinn-løsning.

Bruk av Bitcoin-mikrobetalinger

Å kjøpe kaffe er ikke den eneste bruken for bitcoin-mikrobetalinger. Internett i seg selv er modent for implementering av mikrobetalingsbaserte inntektsmodeller. Nedenfor er noen applikasjoner for bitcoin-drevne mikrobetalinger for nettbrukere:

Inntektsgenerering av innhold

I årevis har innholdsskapere på nett funnet det vanskelig å tjene penger på innhold. I stedet for ethvert bærekraftig inntektsgenereringssystem, har mange vendt seg til digital annonsering for å hente inn investeringer i innholdsskaping. Men digital annonsering har tiltrukket seg negativ dekning de siste årene, og annonseblokkere gjør dette raskt til en ulevbar inntektsmekanisme.

               Reklame               
                                              

Den mest populære taktikken for innholdsskapere er å belaste forbrukerne abonnementsavgifter for å få tilgang til innhold. Imidlertid er ikke abonnementsmodeller den ultimate løsningen. For det første krever abonnementsmodeller et høyere engasjement fra kundene. Hvis du liker et produkt, kan det virke trivielt å betale en abonnementsavgift. Noen andre kan være uvillige til å forplikte seg så mye før de har fått en følelse av tjenesten.

La oss ikke glemme at abonnementsmodeller har mange flaskehalser. Abonnenter må ha et bankkort, men å få et er ikke den enkleste tingen å gjøre. Å legge innhold bak en betalingsmur betyr å tape på kunder uten bank eller de som foretrekker en enklere metode for å betale for innhold.

Bitcoin-mikrobetalinger kan lykkes der tradisjonelle abonnementsmodeller og digital annonsering mislykkes når det gjelder å hjelpe skapere med å skape inntektsstrømmer. Nesten gebyrfrie mikrobetalinger – den typen Bitcoin lover med Lightning Network – kan tillate skapere å trekke ut verdi fra arbeidet sitt.

En videoinnholdsskaper kan belaste seerne for hvert sekund av en video de ser. En forfatter kan be leserne om å betale en liten avgift for hvert stykke i stedet for å be om et fullt abonnement. Musikere kan ta betalt for individuelle musikk-”streams” i stedet for å tvinge lyttere til å kjøpe en hel katalog.

Denne teknologien kan potensielt være en gamechanger for innholdsskapere som sliter med å tjene penger. Mikrobetalinger er et bedre alternativ til påtrengende reklame og klønete abonnementsmodeller.

Nett-tips

Å integrere Lightning Network i sosiale nettverk kan gjøre det enklere for følgere å støtte sine favorittinnholdsskapere. Brukere kan fortsette å betale ut små beløp som virtuelle tips billig og raskt, uten problemer med å koble til et bankkort.

Tippin.me er et prosjekt som bruker Lightning Network for å aktivere mikrobetalinger på Twitter. Brukere kobler Twitter-kontoene sine til en Lightning Network-lommebok og kan dele QR-koder som alle kan skanne for å sende et lite tips. Brukere kan deretter ta ut disse tipsene via Tippin.me-siden.


Pay-as-you-go abonnementer

Tidligere har vi snakket om problemene knyttet til å tvinge et abonnement på forbrukere av digitalt innhold. Abonnementsmodellen strekker seg imidlertid også inn i tjenestene vi bruker hver dag.

Tenk på de gangene du trengte en API-tjeneste eller en nettapp for en kritisk engangsoppgave – bare for å bli rammet av et månedlig abonnementstilbud. Akkurat som situasjonen med kaffebaren, tvinger de brukere til å foreta kjøp over en viss verditerskel.

Med mikrobetalinger kan tjenesteleverandører behandle en rekke engangsbetalinger fra brukere. Ved å gjøre det enklere for kunder å betale små beløp, kan nettbedrifter øke inntjeningen betydelig.

Enda viktigere, brukere kan få full valuta for pengene. I stedet for å betale for et hel månedsabonnement – ​​som de ikke vil bruke fullt ut – kan de kontrollere hvor mye de betaler for en tjeneste.

Bruken av pay-as-you-go abonnementer er uendelige. Dette inkluderer betaling for APIer, serverløse teknologier, innholdsdistribusjon, engangstjenester og mange flere uutforskede bruksområder.

Markedsføring og engasjement

Brave, en personvernfokusert nettleser, har vist muligheten for å styrke nettmarkedsføring og engasjement med kryptovaluta. Brukere får betalte BAT-tokens når de ser på en annonse, men de kan også betale et ubetydelig beløp for å hoppe over disse annonsene.

I fremtiden kan nettsider integrere Lightning Network for å betale brukere som engasjerer seg i innhold, for eksempel å se en video. Bedrifter kan få bedre verdi for innholdet sitt og brukere blir belønnet for engasjementet sitt. Igjen, en vinn-vinn-løsning for alle involverte.

Gaming

Gaming er en annen bransje som kan bruke et godt designet mikrobetalingssystem. Dette er spesielt viktig for indie-spillutviklere som kanskje investerer mye krefter, tid og penger på å lage spill, uten noen måte å tjene penger på. Å belaste en registreringsavgift kan løse problemet, men det vil bare skremme vekk potensielle spillere.

I stedet kan spillutviklere kreve små avgifter fra brukere for å låse opp nye karakterer, funksjoner og få tilgang til spesielle nivåer. Fordi disse transaksjonene har rimelig lave verdier, vil ikke spillere føle at de blir presset for penger, og utviklere blir belønnet for sin kreative innsats.

Selvgenerert data

For mange år siden erklærte den britiske matematikeren Clive Humby: «Data er den nye oljen.» Dagens digitale økonomi er drevet av data, med selskaper som investerer betydelig i datainnsamling, styring og analyser. Imidlertid får brukere sjeldent verdi fra dataene som bedrifter bruker. Nå, med mer bevissthet, ønsker folk å tjene penger på egengenerert data.

Med mikrobetalinger kan vi gjøre dette til en realitet. For eksempel kan nettsteder betale brukere for deres nettaktivitet. Bedrifter kan betale eiere for data generert av IoT-enheter som smarte elektriske målere. Det kan til og med utvides til data generert av helseenheter, for eksempel wearables.

Mikrobetalinger kan skalere Bitcoin-adopsjon

Mens brukstilfellene for mikrobetalinger nevnt i denne artikkelen er eksperimentelle, kan de nå kritisk masse i en ikke altfor fjern fremtid. Selvfølgelig kan volatiliteten til bitcoin sin pris hindre mikrobetalinger, men masseadopsjon er spådd å bringe stabilitet til prisen.

Enda viktigere, mikrobetalinger kan være Bitcoin sin beste applikasjon. Bitcoin-aktiverte mikrobetalinger kan brukes på mange forretningsmodeller, og utløser global adopsjon og økende nettverkseffekter.

Dette er et gjesteinnlegg skrevet av Emmanuel Awosika. Uttrykte meninger er helt deres egne og reflekterer ikke nødvendigvis meningene til Bitcoinplassen.