Utvinning av bitcoin med energi lagret i gamle bildekk

Del denne artikkelen

Beregnet lesetid: 5 minutter

Forfatter: Craig Deutsch | Utgitt: 09/05/22 | Original: Mining Bitcoin With Energy Stored In Waste Tires


Problemet

Hjulet blir ofte utpekt som et av de viktigste verktøyene som noen gang har blitt oppfunnet. Videre tillater det biler å reise over store landområder, og deres verdi kan ikke overvurderes. Når det er sagt, er dekk en miljøplage. De brytes ikke ned biologisk og er vanskelige å kvitte seg med. Enda verre, opptil 300 millioner dekk blir kastet hvert år bare i USA. Sjokkerende nok er ikke 300 millioner engang alle bildekk som skapes i USA. Så mye som 10% av alle produserte dekk oppfyller ikke strenge produksjons- og sikkerhetsstandarder. Disse mislykkede dekkene er vanligvis klassifisert som industriavfall, ikke avfallsdekk. Men de må fortsatt kastes hvert år.

Utfordringene med å kaste dekk stopper ikke der. Mikroplast fra dekk havner i elver og hav. Når dekk ligger et sted, samler dekkene opp regnvann, som er en perfekt yngleplass for mygg som kan bære West Nile-virus. Dekk inneholder fossilt drivstoff, så hvis en haug med dekk tar fyr, kan den være vanskelig å slukke og vare lenge.

Det er noen få måter dekk blir kastet på, og hver metode har sine egne konsekvenser. Environmental Protection Agency har til og med en dedikert side for bildekk. Per nå er de tre viktigste måtene å bli kvitt bildekk på: brenning, nedgraving og sliping. Ingen av disse metodene er veldig effektive. Brennende dekk produserer mange giftstoffer; nedgravde dekk lekker kjemikalier ned i bakken; slipte dekk lager gummi for lekeplasser, men det er fortsatt potensielle helsemessige implikasjoner.

               Reklame                                                             

Disse tre måtene å ødelegge avfallsdekk på er ikke effektive nok til å ha en betydelig innvirkning på det stadig voksende tilbudet. Delstaten Colorado er hjemsted for de største haugene med avfallsdekk i USA. Uansett om de introduserer avfallsdekkavgifter eller lovgivning, produseres det mer avfallsdekk enn det blir resirkulert. Dette problemet er ikke unikt for Colorado; Nabipur, India, sitter fast med en betydelig mengde dekk fra Vesten som de brenner. Nasjonen Kuwait har en av verdens største dekkkirkegårder med 42 millioner dekk. Det er noen selskaper som hjelper til med å resirkulere de gamle dekkene: Mange av løsningene går ut på å bryte ned dekkene for å lage forbrukerprodukter. I Kuwait er det spesielt ett selskap som hjelper til: EPSCO Global General Trading-resirkuleringsselskapet hevder å kunne resirkulere opptil 3 millioner dekk per år – noe som høres bra ut før man innser at det vil ta over 14 år å resirkulere alle dekkene og det er ikke inkludert mengden avfallsdekk som ble opprettet i løpet av den tiden. (Husk at USA alene produserer opptil 300 millioner dekk per år.) Så hva kan gjøres med dette enorme miljøproblemet?

Løse dekkproblemet

Ingen av alternativene for å brenne, grave ned eller slipe dekk er en virkelig miljøvennlig måte å kaste dem på. Det er her Product Recovery Technology International (PRTI) kommer inn i bildet. PRTI ble grunnlagt i 2013 for å prøve å løse det globale problemet med å resirkulere dekk. Selskapet kom opp med en patentert Thermal DeManufacturing-prosess som kvitter seg med avfallsdekk ved å forvandle dem til verdifulle energikilder og stål.

Chris Hare er administrerende direktør i PRTI og hans selskap driver en avfallsdekkoperasjon som bryter ned avfallsdekk til komponenter og energikilder som kan selges eller brukes. Prosessen bruker 9 meter høye vertikale sylindre som varmer dekkene opp nok til å gjøre materialene om til en gass. PRTI samler opp gassen, kondenserer den og gjør den om til olje. Hele produksjonsprosessen tar 11 timer og resulterer i fast brensel, olje, gass og stål. Hare forklarte: «Kjernen med PRTI er at vi har en løsning på et problem som de fleste ikke engang vet at vi har.»

Hare delte at PRTI sitt mål var å «ta tak i en rekke problemer under ett tak i stedet for separate virksomheter.» Ved å ha produktene deres et annet sted, vil selskapet legge til karbonproblemet de prøver å løse. I stedet prøver selskapet å ta tak i hvordan man bygger et kraftsystem for å ta disse drivstoffene og gjøre dem om til varme, damp eller kraft.

               Reklame               
                                              

Bruke energien effektivt

PRTI startet sin reise med å prøve å løse avfallsproblemet med dekk. Hare forklarte: “Hvert bildekk som kastes har energien til nesten tre liter olje. Måten vi ser et dekk på er at det er et rundt batteri.” Gjennom deres produksjonsprosess er selskapet i stand til å utnytte den lagrede energien i disse «runde batteriene» og utnytte den ved å lage et mikronett med 8 til 10 MW per sted. Med råd fra deres tidligere administrerende direktør, Jason Williams, bygde PRTI et lite datasenter for å utvinne bitcoin ved å bruke energien som produseres fra avfallsdekkene.

På grunn av den industrielle infrastrukturen av arbeidet deres, bygges datasentrene på det samme stedet i et industrielt område, og fjerner eventuelle problemer med støyforurensning. Hare erkjenner at PRTI bare er en liten del av å løse et veldig stort problem, men ved å utvide virksomheten vil selskapet kunne behandle flere dekk, fjerne dem fra miljøet og transformere dem til en levedyktig energikilde.

Gjennom denne energien ønsker selskapet å bygge mikronett. «Mikronett er fremtiden. Det er åtte transformatorstasjoner som kan ta ut mye av energiproduksjonen i USA.» Ved å lage mikronett flyttes fokuset for energiproduksjon tilbake til lokal skala.

På tide å vokse

Inntil nylig har PRTI fløyet under radaren med deres prosess og planer. Ifølge Hare ønsket selskapet å være sikre på at de først hadde et levedyktig produkt som ville være effektivt til å løse dekkproblemet. Så langt har PRTI behandlet 22 tusen tonn med dekk, som er omtrent to millioner dekk. Nå fokuserer de på investeringer for å bygge ut deres neste lokasjon i Virginia, men deres vekst er ikke begrenset til USA; selskapet er i diskusjoner med Australia, land i Sørøst-Asia, Midtøsten, Vest-Europa og Amerika. I tillegg er de i planleggingsfasen for å utvikle 171 ekstra anlegg over hele USA med internasjonale muligheter.

Dette selskapet løser et tiår gammelt miljøproblem, skaper en energikilde i prosessen, og bruker den energien til å utvinne bitcoin. Dette makulerer mainstream-media sin historie om at Bitcoin er en netto negativ for miljøet. Bitcoin tilbyr en ny måte å utnytte energi på som ellers ville ha ligget i en haug utenfor storbyer. Sett på gjennom denne linsen kan vi se hvorfor det er behov for flere steder for å utvinne bitcoin, samtidig som vi reduserer avfallsdekk i USA og rundt om i verden.

               Reklame               

                                              

Til slutt sa Hare: “Hvis vi kan være en del av å drepe denne flerhodede hydraen, er det greit for oss. Og hvis vi kan skape mer bevissthet rundt Bitcoin, er det en fin bonus.”

Hvor fort vil det gå før mannen i gata ser på bitcoin-mining som en løsning på fiat-generert avfall? Ikke fort nok.

               Reklame                                                             

Dette er et gjesteinnlegg skrevet av Craig Deutsch. Uttrykte meninger er helt deres egne og reflekterer ikke nødvendigvis meningene til Bitcoinplassen.