Bitcoin og psykedelika

Del denne artikkelen

Beregnet lesetid: 51 minutter

Forfatter: FractalEncrypt | Utgitt: 21/07/22 | Original: Bitcoin and Psychedelics


«Har du rett til å endre din egen mening? Har du rett til å modifisere din egen datamaskin? Hva er dine rettigheter, og hva er ditt? Hva er samfunnets grenser, og hva er grensene for individet?»

– Kevin Paul Herbert

Både Bitcoin og psykedelika er de kraftigste, men minst forståtte teknologiene på planeten.

De er begge revolusjonerende teknologier som kan utnyttes for dyp personlig vekst. De hjelper oss å definere selvstendige grenser i livene våre når det kommer til spørsmål om hvem som har herredømme over tingene vi tenker, programvaren vi bruker og handlingene vi tar. De kan brukes til å forme fremtiden til individet, og i forlengelsen, verden. Mange bruker disse verktøyene i dag for å skape et bedre og mer produktivt liv. Både psykedelika og Bitcoin induserer paradigmeskift hos brukeren. Dette er ikke enkle endringer. Disse grunnleggende og varige endringene kan fullstendig endre hvordan man samhandler med verden. Selvstendige individer kan bruke dem til å oppnå stor rikdom på måter som er målbare og umålbare, materielle og immaterielle. Som med ethvert verktøy er det risikoer, men riktig bruk kombinert med en sunn følelse av respekt fører til de beste resultatene.

Som med alle verktøy, er ikke disse for alle.

               Reklame                                                             

Mens både bitcoin og psykedelika er sterkt misforstått, kan de som er involvert i studier oppnå asymmetriske resultater. Nesten ingen forstår helt hvordan disse tingene fungerer, selv de som eier eller bruker dem regelmessig. Jeg kan ikke understreke dette nok. Selv personer med erfaring har problemer med å fullt ut forstå omfanget av disse teknologiene. Jameson Lopp, en av de tidligste utviklerne i Bitcoin, sier: «Ingen forstår bitcoin, og det er greit«. Det samme kan sies om psykedelika. Å velge å bruke disse teknologiene er et dypt personlig valg, og ikke et som skal tas lett på. Å ta deg tid til å involvere deg selv i en dyp studie av disse verktøyene vil sette deg i en liten prosentandel av befolkningen som kan forstå og ha stor nytte av dem. Hver person må bestemme selv, og her mer enn noe annet sted – er kunnskap makt.

Introduksjon

Det er et forbløffende antall likheter mellom bitcoin og psykedelika som oppstår på mange forskjellige nivåer. Disse likhetene gir opphav til et mer dypt spørsmål:

Er bitcoin og psykedelika verktøy for selvstendighet fordi de har disse likhetene, eller er de like fordi de er selvstendige verktøy?

For å finne svaret må vi undersøke verktøyene individuelt og i kombinasjon. I denne artikkelen vil vi berøre de mange nivåene av likheter mellom disse teknologiene, og jeg oppfordrer deg til å undersøke dypere om noe vekker interessen din. Disse kaninhullene går dypt.

               Reklame               
                                              

Akkurat som med bitcoin er kildekoden til LSD og psilocybin fritt tilgjengelig i flere implementeringer. Skaperne av både LSD og bitcoin publiserte instruksjoner sånn at individer over hele verden kan lese, forstå og bruke disse respektive verktøyene. Alle kan fritt lese LSD-patentet med de nøyaktige trinnene for å syntetisere ren LSD, og ​​hvem som helst kan fritt lese bitcoin-kildekoden og lage sin egen programvare fra bunnen av. Hvem som helst, hvor som helst, kan kjøre sin egen implementering og bli med i et allerede globalt sammenkoblet nettverk med andre. Verktøyene er bredt tilgjengelige og kan lages hjemme fra et forbløffende utvalg av varer fra butikken av den interesserte personen. Når den er på plass, kan den forsiktige og observante personen bruke disse verktøyene til stor nytte. Uforsiktig bruk straffes raskt og bestemt, og brukere må selv korrigere etter å ha lært leksjoner på den harde måten. Konsekvenser er en iboende del av systemer som krever ansvar.

Den ærlige etterforskeren er plaget av desinformasjon angående begge disse teknologiene. For psykedelika er det en uendelig rekke falske påstander. De spenner fra «kromosomskader som forårsaker deformerte babyer» til «du hopper ut av et vindu og tror du kan fly» eller til og med at du kan bli «permanent sinnssyk av én enkelt dose». Det er også en uendelig rekke falske påstander om bitcoin, fra statlige inngrep, til å forbruke mer energi enn land X, til å koke havene, eller «det er tregt, utdatert teknologi». Derfor er det pålagt at den modige reisende finpusser bullshit-detektorene sine og blir ekspert på forskning.

Sannheten er at disse propagandaveggene rundt bitcoin og psykedelika er bygget for å avlede folk fra å søke selvstendighet. Medgjørlige mennesker er mye lettere å kontrollere enn individer som står opp for sin frihet. Mye av den anti-psykedeliske og anti-bitcoin-propagandaen kommer direkte fra regjeringen. Feilinformasjonen er innhyllet i en kappe av respektabilitet, og gjennomsyrer raskt samfunnet. Når du bruker media eller ser på innhold, se alltid på kilden. Hvem gir denne informasjonen, og til hvilket formål? Vær alltid på vakt mot motivasjoner og insentiver. Bruk «skeptikerens linse» når du undersøker disse verktøyene. Ikke tro på noen påstander (selv mine) uten riktige kilder og dokumentasjon. Ikke stol på, verifiser.

Mens både psykedelika og bitcoin har blitt demonisert i mainstream media som farlige, skadelige og direkte onde, er jeg her for å påpeke at disse tingene er sunne, lærer gode familieverdier og er kraftige verktøy for å transformere oss selv og våre relasjoner med andre og verden.

Selv om bitcoin og psykedelika kan være verdifulle verktøy, er de ikke motgift for feiltenkning. Selv om noen brukere kan bruke disse verktøyene for å oppnå handlingskraftig og relevant innsikt, er det ikke alle brukere som navigerer så vellykket. De som blir villedet av feiltenkning kan være i bakgatene til shitcoining, New Age woo-woo og andre logiske feilslutninger. I stedet for å anerkjenne disse som destruktive veier, lurer de seg selv til å tro at de er inne på noe revolusjonerende. Det er viktig å bruke din beste dømmekraft og ha en skeptisk tankegang når du navigerer i livet generelt, og disse verktøyene spesifikt.

               Reklame               

                                              

Fordelene ved å integrere disse teknologiene i det moderne samfunnet er enorme og kan endre menneskehetens fremtid på dype måter.

Bitcoin muliggjør en sammenkoblet verden ved å bruke én valuta. Som å bruke et enkelt språk, bringer det oss sammen med global samhørighet. Handel, reiser, flytting, skatter og valutakonvertering. De blir alle forenklet av én ydmyk teknologi, tilgjengelig for alle.

               Reklame                                                             

For psykedelika kan integrering ta mange veier. Likevel er den mest håpefulle en der enkeltpersoner har lovlig tilgang til kjente molekyler med kjent renhet, med pålitelig informasjon om sikker bruk. Å skape trygge rom for psykedelisk bruk (som Hakim Bey sine Temporary Autonomous Zones) og pare dem med psykedeliske krisesentre som ligger ved lokale universiteter, vil tillate samfunnet å skaffe fordeler fra begge sider av den psykedeliske opplevelsen. Kreativiteten og fantasien til autonome rom, og helbredelsen og transformasjonen av å hjelpe noen gjennom en psykedelisk krise, har begge et grenseløst potensiale. Denne erfaringsbehandlingen vil være til fordel for brukeren, omsorgspersonene og samfunnet som helhet. Den gjennomtenkte integreringen av disse to teknologiene i dagens samfunn har potensial til å gi fordeler for både enkeltpersoner og det globale samfunnet.

Hjerneavbildningsstudier med LSD og psilocybin viser interessante bevis på at psykedelika øker hjerneaktiviteten, og aktiverer nye veier og forbindelser gjennom hele hjernen. Hvis dette er det som skjer med individet, forestill deg hva som skjer med sivilisasjonens makrokosmos.

Hver vei har risikoer, og det finnes ikke noe magisk middel. Vi har verktøyene; å bruke dem med dyktighet, integritet og hensikt er et valg. Verktøyet vil ikke gjøre jobben for deg. Dette er Proof of Work-etosen i virkeligheten.

Type lesere

Jeg forstår at lesere vil nærme seg denne artikkelen med forskjellige nivåer av forståelse av emnene som diskuteres. Jeg tror lesere vil falle inn i en av følgende fire kategorier;

               Reklame               
                                              

  • Bitcoinere som har erfaring med psykedelika
  • Bitcoinere som ikke har erfaring med psykedelika
  • Folk med psykedelisk erfaring som ikke bruker bitcoin
  • Folk som ikke har erfaring med noen av dem

Mens det meste av denne artikkelen fokuserer på sammenligninger og likheter mellom bitcoin og psykedelika, tar de følgende korte avsnittene for seg hver av dem individuelt. Jeg gir korte beskrivelser for hvorfor jeg tror at hver av dem er et viktig verktøy for selvstendighet. Både bitcoin og psykedelika har mange feilinformasjonskampanjer, og vi vil diskutere dette mer detaljert senere. Jeg tar opp dette nå for å si at hvis du bare har en overfladisk forståelse av begge emnene, er mainstream media forvirrende og misvisende på mange måter. Det kreves dyp forskning for å omgå alle lagene med bullshit.

For de som er nye eller uerfarne med psykedelika

LSD og psilocybin er noen av de kraftigste verktøyene for å undersøke deg selv som er tilgjengelig i dag. De er også giftfrie og ikke vanedannende, selv om de har risikoer. De gir deg tilgang til deg selv på et nivå som ikke kan oppnås på noen annen måte. Ingen mengde yoga eller meditasjon vil gi deg en LSD-tur. De er noen av de sikreste molekylene på planeten. Sammenlign for eksempel NULL dødsfall fra LSD og magiske sopp med over 3000 dødsfall hvert år fra noe som anses som trygt, som aspirin.

Betydningen av psykedelika som et verktøy for menneskelig utforskning kan ikke overvurderes. Steve Jobs beskrev det å ta LSD som en av de viktigste tingene i livet hans.

«Å ta LSD var en dyp opplevelse, en av de viktigste tingene i livet mitt. Det forsterket min følelse av hva som var viktig – å skape store ting, sette dem inn i historien og menneskelig bevissthet så mye jeg kunne.»

– Steve Jobs

Roland Griffith sitt arbeid ved Johns Hopkins University viser at psilocybin gir betydelig og vedvarende reduksjon i depresjon og angst hos pasienter med livstruende kreft.

               Reklame               
                                              

«Det slo meg som et slag i ansiktet. Ideen om at folk opplever psilocybin og i løpet av noen få timer får livene sine fullstendig transformert. Ikke bare positive endringer i holdninger, atferd og tro, men grunnleggende psykologisk endring i løpet av én ettermiddag. Selv noen få år etter eksperimentene rapporterer fortsatt 75% av frivillige at deres eneste dose psilocybin er fortsatt en av de mest meningsfulle opplevelsene i hele deres liv, om ikke DEN mest meningsfulle opplevelsen.»

– Brian Muraresku

For de som er nye eller uerfarne med bitcoin

Bitcoin er en null-til-en oppfinnelse som tar makten fra verdens myndigheter og gir den tilbake til enkeltpersoner. Det er en oppdagelse som aldri mer kommer til å skje som har endret liv i et tiår. Det er penger støttet av matematikk, ikke politikeres løfter.

Har du noen gang lurt på om penger er viktig for menneskelig utvikling og vekst? Hvordan har ulike former for penger endret veien i menneskets historie? Penger veksles mot folk sin tid. Vår tid i live er begrenset. Å bruke en uendelig ressurs for å betale for en begrenset ressurs er åpenbart urettferdig.

Pengene vi bruker i dag er kjent som fiat, «penger etter dekret». Med andre ord, «penger fordi vi sier det». Fiat-pengene devaluerer over tid, og dette kalles «inflasjon». Penger som devaluerer over tid er tidstyveri. Det stjeler verdien du allerede har jobbet for og brukt tid og energi på å tjene. Bitcoin er penger som aldri devalueres over tid. Den elegante matematiske distribusjonen er programmert og uforanderlig.

«Du kan bli på Fiat-standaren, der noen mennesker får produsere ubegrensede nye pengeenheter gratis, bare ikke du. Eller velg Bitcoin-standaren, der ingen får gjøre det, inkludert deg.»

– Ross Stevens

Selv om jeg ikke har noen fagfellevurderte studier å peke på, som en personlig anekdote har jeg lagt merke til at mange støtter en tilbake-til-landet-etikk, spiser sunt (både ved å eliminere dårlig mat som frøoljer og falskt kjøtt og øke bruken av minimalt eller ubearbeidet naturlig mat), trening, kunst, familie og velvære.

Jeg tror den personlige veksten i bitcoinere reflekterer etikken som er programmert inn i selve bitcoin-nettverket. Her er to eksempler;

  • Proof of Work – bitcoinere innser at verdi ikke kan skapes uten handling. Dette oversettes til nesten alle aspekter av livet. For å få fordelene må man gjøre jobben.
  • Ikke stol på, verifiser – aspektet med å verifisere og ikke bare akseptere enhver versjon av sannheten som tilbys er viktigere enn noen gang i dag.

Det er mange flere, men jeg håper denne raske oversikten gir innsikt i hvorfor jeg føler at disse to teknologiene er komplementære og verdt å diskutere.

Verktøy for selvstendighet

Når jeg sier at bitcoin og psykedelika er verktøy for selvstendighet, sier jeg at dette er verktøy tilgjengelig for hver enkelt av oss i dag som vi kan bruke til å definere og forme våre egne svar på spørsmål som:

  • Hva vil det si å være et fritt og selvstendig individ?
  • Hva har regjeringen lov til å regulere?
  • Hva er dine rettigheter, og hva er din eiendom?
  • Hva er samfunnets grenser og
  • Hva er grensene for den enkelte?
  • Har du rett til å endre din egen mening?
  • Har du rett til å modifisere din egen datamaskin?

Våre svar på spørsmål som dette styrer livet vårt. Vi kan bruke disse verktøyene til å se dypere inn i våre sinn og kropper eller nå kantene av forståelse. Det målrettede individet kan utnytte denne innsikten for å oppnå et mer velstående liv.

Bitcoin er et informasjonsverktøy. LSD er et verktøy for erfaring og fantasi.

De grønne fiat-papirrektanglene har verdi fordi staten sier det. Bitcoin er motgiften mot fiat-penger. Det er mye annet i denne verden som er pålagt oss ved dekret. Bitcoin hjelper deg å fjerne fiat fra livet ditt. Psykedelika hjelper deg å fjerne fiat fra sinnet og kroppen. Sammen gir de deg kraften til å stå høyt i din selvstendighet og erklære ultimat herredømme over ditt indre og ytre liv.

Dette er verktøy vi kan få tilgang til privat i våre egne hjem for vårt eget personlige bruk, og de skader ingen. Psykedelika vekker en følelse av det guddommelige i seg selv. De gir brukere direkte tilgang til mystiske tilstander uten behov for tredjepartsformidlere som organiserte religioner, skrifter eller doktriner. Bitcoin gir brukere tilgang til penger støttet av matematikk, ikke løftene til økonomer, banker eller politikere. Brukere er ikke tvunget til å ha formidlere mellom seg selv og den direkte opplevelsen av virkeligheten. De er ikke tvunget til å lytte til noen andre som forteller dem «hva det er» eller «hvordan det føles». De kan oppleve det selv.

Bitcoin gir muligheten for alle brukere til å kjøre en full-node som gir direkte tilgang til et globalt tilkoblet finansnettverk uten mekling eller sensur. Psykedelika gir brukere direkte, uformidlet tilgang til sine egne sammenkoblede nevrale nettverk. Det er også globalt tilkoblede sosiale nettverk som oppstår for å distribuere, diskutere og bruke begge teknologiene, ofte i kombinasjon. Dette er peer-to-peer-nettverk uten ledere, ingen ansvarlige og ingen ansatte. Alle er like.

Bruk av bitcoin og psykedelika åpner et menneske for å forstå sammenhengen mellom ulike disipliner og teknologier. Politikk, teknologi, økonomi, kjemi, psykologi, spillteori, sosiologi og filosofi er bare noen få av feltene som samles for å informere om vår forståelse av disse verktøyene, og hvordan vi best kan bruke dem.

Mange brukere av både bitcoin og psykedelika har funnet ut at veien til å forstå dem på et dypere nivå er utdanning på et bredt spekter av emner. Å kombinere denne visdommen oppnådd gjennom utdanning, med innsikten oppnådd ved å bruke disse teknologiene, gir større dybde og forståelse til livene våre.

«Bitcoin er amoralsk og bryr seg ikke om du blir med i nettverket eller ikke», sier Mark Maraia. Jeg vil utvide det til å si at LSD er amoralsk og absolutt nøytralt. De ekstreme opplevelsene kan tilskrives din personlige kroppskjemi, din setting og hele livets kunnskap og erfaring. Vi er variablene, bitcoin og LSD er konstantene. Det du får ut av det er du bringer inn i det.

Jeg har sett mange bitcoinere gå ned i kaninhull som fører til betydelige endringer i livet. Hvordan de spiser, jobber, trener, bruker media og mer, endres. Dype endringer som de ofte krediterer bitcoin og «første prinsipp-tenkning». Disse livsendringene har lite eller ingenting med økonomi eller penger å gjøre.

Brukere av psykedelika går gjennom lignende livsstilsendringer som i stor grad endrer hvordan de samhandler med verden. Disse kan manifestere seg på samme måte som med bitcoin, endringer i hvordan folk spiser, jobber, trener, bruker media, samhandler med hverandre osv. Disse betydelige livsendringene kan aldri ha blitt aktualisert uten direkte bruk av en eller begge teknologiene som er diskutert i denne artikkelen.

Som ethvert verktøy kan disse misbrukes og føre brukere på feil vei. Vi vil snakke mer om svindlerne, angriperne og de direkte dårlige aktørene som bruker disse teknologiene og hvordan det hele utspiller seg om kort tid.

Kombinerer Bitcoin og psykedelika

Mens hver av disse teknologiene kan være livsendrende kraftige alene, åpner kombinasjonen av dem unike muligheter for individet og menneskeheten som helhet. Bitcoin og psykedelika er som musikkinstrumenter, som hver vibrerer med sin egen unike frekvens. Hvert instrument kan spille en sang for seg selv, men sammen multipliseres de symfoniske mulighetene eksponentielt. Når de spilles sammen, resonerer frekvensene til instrumentene sømløst og endres til dypere, rikere sanger.

I mitt eget liv tildeler jeg psykedelika for å ha direkte innflytelse på kunsten jeg lager. Uten psykedelika kan jeg ha skapt kunst i en eller annen form, men det ville ikke sett likt ut eller vært påvirket av de samme designbeslutningene og motivasjonene. Hele kunstporteføljen min er et direkte og entydig resultat av dyp personlig forskning av revolusjonerende psykedelisk teknologi som LSD og bitcoin. Min introduksjon til bitcoin skjedde gjennom en kombinasjon av kunst, psykedelika og selvfølgelig bitcoin.

En anonym bitcoiner fra Brasil tok kontakt med meg i 2015 og spurte om jeg ville ta imot bitcoin for kunsten min, siden det var den enkleste måten for ham å handle internasjonalt på. Jeg hadde hørt om bitcoin, men hadde ingen anelse om hvordan jeg skulle godta det. Jeg sa til ham: «Jada, men du må fortelle meg hvordan jeg setter opp dette». Denne anonyme fremmede hjalp meg med å sette opp min første bitcoin-lommebok, sendte meg 3,1 bitcoins for kunsten min, og forsvant deretter raskt tilbake til internett, for aldri å bli hørt fra igjen.

I desember 2017 laget jeg min første bitcoin-kunst. Denne endringen var viktig for meg da jeg ser på kunsten min som en metode for å spre budskapet mitt til verden. Når jeg lærer om noe, tar det over hele livet mitt. Psykedelika hadde vært faget mitt i over et tiår, så dette skiftet var monumentalt for meg.

Jeg ble raskt lurt til shitcoining, og i omtrent et og et halvt år trodde jeg på latterlige ting som «Ethereum er kunstens fremtid» og andre like tvilsomme ting. Men som sagt, når jeg lærer om noe, blir jeg oppslukt av det. Jeg undersøker det så grundig jeg kan.

Jeg begynte å undersøke NFT-er, lærte hvordan de ble kodet, hvordan de fungerte, og jo mer jeg lærte, jo mer desillusjonert ble jeg. Ved å bruke en rekke shitcoins i kombinasjon med psykedelika, så jeg raskt at jeg var på feil vei. Jeg kunne også tydelig se den rette veien. Den ene veien fører meg til mørke og ødeleggelse, løgn og bedrag, men den andre fører til sannhet og stabilitet. Min vei er bare bitcoin. Jeg kan ikke lenger bli distrahert av de falske løftene og blindveien til denne ødemarken av shitcoining.

Det var en grense, en terskel, og jeg krysset den i juni 2019. Mens jeg jobbet med et hackathon-prosjekt for Bitcoin 2019-konferansen, gikk jeg gjennom en psykedelisk opplevelse som trakk en strek i sanden. Mens jeg jobbet med en (virkelig cheesy) «Super Bowl-reklame for bitcoin», traff beslutningen meg på en gang; Jeg logget på kryptobørsen min og dumpet alle mine shitcoins for bitcoin. Og kunsten min skulle bare være bitcoin herfra.

Den påfølgende måneden fløy jeg til San Francisco for Bitcoin 2019-konferansen. Den fredagen, under konferansen, hørte jeg noen nevne bitcoin sin klokke og kalenderlignende struktur. Jeg tok litt LSD den kvelden og dro til et bitcoin-utviklermøte noen kvartaler unna hotellet mitt. Etter en hel dag og kveld med LSD og bitcoin-innhold, brukte jeg natten på å skissere de aller første konseptdesignene for Bitcoin Full Node-skulpturen. Jeg brukte de neste syv månedene på å jobbe 24/7, unngå venner, TV, Twitter og søvn, i en endeløs søken etter å skape.

Her kombinerte jeg bitcoin og psykedelika direkte med ønsket om å lage et kunstverk som kartla bitcoin over tid, rom, sinn og menneskene som utgjør nettverket. Denne prosessen strakte seg over hele syv måneder, og jeg brukte LSD på forskjellige måter i løpet av denne tiden. Jeg fant det spesielt nyttig i to forskjellige bestrebelser:

  • For helhetlig tenkning. Å skaffe og fange visjonene jeg ønsket å oversette fra idé til form. Dette er vanligvis høyere doser, og jeg jobber ikke med kunst under opplevelsen. Jeg snur prosjektet på hodet og ser det gå sammen. Jeg tar notater og gjør enkle skisser, ingen press, bare fange opp alt.
  • For arbeid i “flow”-tilstand. Her kan du få tilgang til den kreative flyten direkte mens du jobber med kunsten. Tiden går i oppløsning, og alt faller bort. Det er deg og den kreative prosessen som brenner sterkt sammen. I disse periodene kan utrolig mye arbeid gjennomføres på kort tid.

Å kombinere de to betyr ikke alltid å bruke dem samtidig. Jeg har et ordtak som sier «Lag høyt, rediger edru». Ta med ideene, ferdighetene og lidenskapene dine inn i den psykedeliske opplevelsen, og fokuser alt på et spesifikt oppdrag, et mål. Bruk denne inspirasjonen, og form den med et stille sinn. Å fange fordelene fra hver av disse tilstandene var avgjørende for å lage Bitcoin Full Node-skulpturen.

I løpet av prosessen lærte jeg mye om bitcoin og hvordan det fungerte, ved å prøve å beskrive det visuelt. Du kan ikke beskrive det du ikke forstår. Jeg fikk også mange innsikter ved å visualisere forskjellige aspekter ved bitcoin. Jeg kunne se hvordan sentrale deler passet sammen på nye måter, og min forståelse ble dypere gjennom evnen til å visualisere konsepter geometrisk.

Hver tur har tre forskjellige deler, som varer noen timer hver. Å komme opp, toppen og nedturen. Noen eller alle (eller ingen) av disse kan utnyttes for kreativitet. Nedtur-perioden, ettersom intensiteten avtar, kan være en ekstremt produktiv periode for meg.

Jeg vil dele en av metodene mine for å bruke LSD for kreativitet, men du må forstå at det som fungerer for meg kanskje ikke fungerer for deg. Metoden er veldig enkel. Dette forutsetter at du har god LSD med kjent dosering. (Og du vet hvor mye en dose påvirker deg pålitelig).

  • Kutt LSD-en din i tredjedeler eller fjerdedeler avhengig av styrken. Du vil at dette beløpet skal være nok til å føle. Det bør ikke være for lav dose.
  • Start med å ta en fjerdedel av en standard dose. Noen ganger kan dette være nok, og du kan stoppe her.
  • Etter å ha ventet 60 minutter, ta en kvart dose til. Du kan fortsette å ta kvarte doser hver time. Jeg har ikke funnet en grense for hvor lenge dette kan vare.
  • Gå inn i opplevelsen med fokus på et spesifikt prosjekt eller problem.
  • Finn et tidspunkt og et sted hvor du ikke vil bli plaget eller distrahert.
  • Ha alle verktøy tilgjengelig.

Ved å dele opp dosen over tid, unngår du intensiteten av at en LSD-bølge treffer deg på en gang. Ved å spre ut dosen blir det lettere å komme inn i og navigere i det psykedeliske området. Det er mindre støt mellom vanlig våken bevissthet og LSD-tankebildet, fordi den ene ser ut til å flyte inn i det andre lett. Den toner også ned den generelle intensiteten til opplevelsen, samtidig som den forlenger den og gjør den mer håndterlig.

På et dypere nivå har det å kombinere psykedelika og informatikk pågått i flere tiår, og jeg fant mange fascinerende eksempler på mennesker som lykkes med dette.

En dataprogrammerer på Reddit ser ut til å bruke en lignende teknikk som jeg beskrev ovenfor.

“Du kan også prøve å kode mens du tripper på en lettere dose. Hvis du gjør dette, sett opp et problem til å begynne med før du reiser, men ikke vær redd for å endre det totalt til noe helt annet og vilt og sprøtt og fantastisk.”

– u/tosler

Bare å ta noe psykedelisk og tenke på et emne du er nysgjerrig på kan føre til nye ideer og løsninger. Som da den nobelprisvinnende vitenskapsmannen Kary Mullis oppfant PCR, tilskrev han den nobelvinnende ideen direkte til sine erfaringer med LSD.

“Ville jeg ha oppfunnet PCR hvis jeg ikke hadde tatt LSD? Jeg tviler seriøst på det… jeg kunne sitte på et DNA-molekyl og se polymerene fly forbi. Jeg lærte det delvis på psykedeliske stoffer.”

– Kary Mullis

Et annet utmerket eksempel på en vitenskapelig studie av de kreativitetsfremmende egenskapene ved å kombinere psykedelika med spesifikke interesseområder eller undersøkelser, kommer fra en studie gjort før illegaliseringen av LSD. Dette er viktig fordi publikum ennå ikke hadde de negative stigmaene «ulovlighet» eller «umoral» knyttet til LSD, siden det ikke var noen lover mot å bruke det.

Studien besto av 27 deltakere «inkludert ingeniører, fysikere, matematikere, arkitekter, en møbeldesigner og en kommersiell kunstner. Forsøkspersonene ble bedt om å velge ett eller flere problemer som krevde en kreativ løsning og som forsøkspersonene hadde jobbet med i uker eller måneder uten å kunne finne en tilfredsstillende løsning på.»

Og her er problemet: måneder etter at effektene forsvant, forble deltakerne faste: LSD hadde absolutt hjulpet dem med å løse deres komplekse, tilsynelatende uløselige problemer. Og etablissementet var enig.

Kort tid etter deres LSD-opplevelser slapp de 27 mennene løs en rekke omfavnede innovasjoner, inkludert:

  • et matematisk teorem for NOR-portkretser
  • en konseptuell modell av et foton
  • en lineær elektronakseleratorstrålestyringsanordning
  • et nytt design for den vibrerende mikrotomen
  • en teknisk forbedring av magnetbåndopptakeren
  • tegninger for et privat residens og et shoppingsenter for kunst og håndverk
  • et verdensromeksperiment designet for å måle solegenskaper

Fordi LSD er ulovlig, vil vi kanskje aldri vite hvor mange oppdagelser og oppfinnelser som ble skapt som et direkte resultat av å kombinere psykedelika med noen sin lidenskap og ferdigheter. Mange fagfolk har vært, og fortsetter å være, for redde for faglige eller sosiale konsekvenser på grunn av bruken av psykedelika. Heldigvis er ikke alle stille om denne saken. Dennis Wier, en dataprogrammerer, delte denne historien:

«Her er en måte jeg brukte LSD-25 på for et komplekst programmeringsprosjekt i 1975. Jeg jobbet i New York med å utvikle en kompilator for et applikasjonsspråk kalt «MARLAN.» På et tidspunkt i prosjektet klarte jeg ikke å få et samlet syn på driften av hele systemet. Alle de subtile aspektene og prosesseringsnyansene var virkelig for mye å forstå for hjernen min. Etter å ha slitt med dette problemet i noen uker, bestemte jeg meg for å bruke litt syre for å se om det ville muliggjøre et gjennombrudd.

Jeg brukte bare 75 mikrogram fordi jeg ikke var interessert i å trippe, siden jeg hadde et spesifikt, begrenset og klart formål med bruken av LSD. Mens jeg ble stimulert av LSD, var jeg i stand til å få hele systemet i tankene mine på samme tid. Jeg brukte litt tid på å mentalt visualisere ulike aspekter ved kompilatoren, språket og behandlingen som skulle finne sted. Jeg oppdaget tre eller fire designinkonsekvenser mens jeg ble stimulert av effekten av LSD, og jeg gjorde notater for senere sjekk.

Når alle endringene var gjort, var jeg i stand til å fullføre programmeringen av dette enorme systemet. Designendringene jeg gjorde reduserte fremtidige programmodifikasjonsfeil og bidro til elegansen til designet. Systemet var en kommersiell suksess for min arbeidsgiver og ble brukt i mange år av dem. Selv om bruken av LSD var en viktig komponent for suksessen til systemet, visste ingen om bruken av det bortsett fra meg.»

Bill Atkinson, oppfinneren av HyperCard, avslørte offentlig for første gang at hele ideen til programvareoppfinnelsen hans kom fra en LSD-trip han beskriver 1:03:45 i denne videoen.

«Nå tar jeg ikke til orde for at alle programvareutviklere i verden skal ta LSD, men hei, det fungerte for meg.»

– Bill Atkinson

I 1987 revolusjonerte Apple hvordan folk samhandlet med datamaskinene sine ved å pakke HyperCard gratis inn i hver solgte PC. Programmet ble reklamert for å «sette kraften til dataprogrammering og databasedesign i hendene på ikke-programmerere.» Det ble et av de tidligste verktøyene for elektronisk publisering. HyperCard i seg selv var et verktøy for selvstendighet, utviklet av en programmerer som brukte to andre verktøy for selvstendighet. Dette er en veldig «meta» situasjon, der verktøyene skaper nye verktøy laget av folk som bruker dem, og de nye verktøyene er fokusert på det samme målet som de originale verktøyene – å øke selvstendigheten.

Jeg skal bruke et siste eksempel på en dataprogrammerer som brukte LSD og desentraliserte nettverk i sin søken etter selvstendighet. Kevin Paul Herbert, en selvlært dataprogrammerer og programvaredesigner som utviklet programvare som nå kjører på millioner av internett-rutere over hele verden, ga dette intervjuet i 2008.

“Psykedelika er spesielt nyttig med utviklingen av nye datateknologier. De må endre noe med den interne kommunikasjonen i hjernen min. Uansett hva min indre prosess er som lar meg løse problemer, fungerer den annerledes, eller kanskje forskjellige deler av hjernen min brukes. Når jeg er på LSD og hører noe som er ren rytme, tar det meg til en annen verden og inn i en annen tilstand hvor jeg har sluttet å tenke og begynte å vite.”

– Kevin Paul Herbert

Et siste sitat fra Kevin Herbert går virkelig inn på de dype spørsmålene som ligger til grunn for selvstendige teknologier. Husk at han tenkte på alt dette i 2008.

“Hva representerer vår frihet? Hva representerer hva regjeringen har lov til å regulere, og av hvilken grunn?

Hvor vi går med det spørsmålet avhenger av om vi er villige til å omfavne en modell der ting er åpne – inkludert vårt eget sinn – eller en modell der ting er lukket, inkludert vårt eget sinn og tingene vi kan tenke på, så vel som kjemikaliene som vi kan bruke for å påvirke hvordan vi tenker.”

– Kevin Paul Herbert

Vær oppmerksom på at disse opplevelsene er farget av individets livsreise. Jo mer du vet og jo flere ferdigheter du har, jo mer vil de påvirke innholdet i dine psykedeliske opplevelser. Uansett interesse, lidenskap eller håndverk, hvis du bruker disse teknologiene til å påvirke kreasjonene dine, vil de utvilsomt endre seg og utvikle seg. På hvilken måte kan jeg ikke si – det er opp til deg.

Jeg tror vi alle er i stand til å skape mesterverk. En bilmekaniker kan være så flink at han regnes som en kunstner. Det samme gjelder for en kokk, en advokat eller en lærer – alt dette håndverket kan finslipes til et mestringsnivå. Finn lidenskapen din, følg den og lag mesterverkene dine.

Ved å bruke disse verktøyene for selvstendighet tror jeg at vi kan vokse som individer, og dyrke muligheten til å påvirke verden rundt oss på dypere måter.

Opprinnelseshistorier

En mystisk cypherpunk publiserte et whitepaper anonymt på et obskurt kryptografiforum på Halloween 2008. Han eller hun blir her lenge nok til å passe på verdens mest revolusjonerende pengesystem gjennom sin spede begynnelse, og forsvinner så. Det er mye debatt om hvorvidt Satoshi er én person eller mange, mann eller kvinne, levende eller død. Alt er mystikk.

Opprinnelsen til psykedelika er like omdiskutert. Terence McKenna populariserte «Stoned Ape Theory», der tankeløse aper utviklet seg til mennesker ved å konsumere psykedeliske sopp på de afrikanske slettene. Nøyaktig eller ikke, opprinnelsen til dette forholdet går utvilsomt tilbake til en tid før nedskrevet historie.

Enda mer mystisk er opprinnelseshistorien til LSD. Den berømte «Bicycle Day«-historien er mest sannsynlig tullball. Enhver dyp undersøkelse av påstandene i denne historien fører til konklusjonen at ting umulig kan stemme. Vi forventes å tro at en kaskade av «ulykker» førte til den uventede oppdagelsen av det kraftigste stoffet mennesket kjenner til.

Ikke stol på, verifiser. Uten å ta deg for langt ned i dette kaninhullet, vil jeg gi deg denne presentasjonen av LSD-kjemiker Dave Nichols fra 2004 Mind States-konferansen, og du kan begynne å DYOR her. Dr. Nichols er langt mer snille i sine konklusjoner enn meg, og jeg har en egen artikkel som går mye mer i dybden om den virkelige historien bak Bicycle Day. Opprinnelsen til både LSD og bitcoin er mystisk og legender på lignende måter.

Det er tre «forks» i både bitcoin- og LSD-opprinnelseshistoriene:

  • Det som faktisk skjedde
  • Det vi blir fortalt skjedde
  • Fullstendig tullball og feilinformasjon om det som skjedde

Uansett hvordan de opprinnelig ble til, tvinger det faktumet om deres eksistens oss til å akseptere hvordan disse teknologiene gjelder for hver enkelt av oss individuelt og verden som helhet.

Skaperen og etterretningsbyråene

Selv om de er kontroversielle, er det påståtte forbindelser mellom Satoshi Nakamoto og Albert Hoffman, skaperne av bitcoin og LSD, og trebokstavs etterretningsbyråer som CIA og NSA. Med Satoshi er det både påstander om at han kom til og forlot bitcoin-fellesskapet på grunn av CIA. Han forsvant som kjent en gang for alle da bitcoin-utvikleren Gavin Andreson bestemte seg for å møte CIA for å utdanne dem om bitcoin. NSA opprettet SHA-256-algoritmen brukt av bitcoin, noe som førte til flere Satoshi-konspirasjonsteorier.

Det er også påstander om at Albert Hofmann, oppfinneren av LSD, var eller ble en CIA-ressurs, og ble knyttet til St. Anthony’s Fire-episoden i 1951 i Port Saint Esprit, Frankrike. Det er mange flere påstander om etterretningssamfunnets forbindelser til skaperne av LSD og bitcoin, med varierende grad av troverdighet. Selv om disse påstandene er underholdende, er de umulige å bevise eller motbevise i de fleste tilfeller, så rasjonell forskning kan bare ta oss så langt.

Den tidlige beregningsrevolusjonen

En ubestridelig forbindelse kobler sammen de individuelle revolusjonene innen databehandling, psykedelika, kryptografi og bitcoin. De er alle koblet sammen av selvrealisering. Utrolig nok fører tidlig beregning, offentlig kryptografi og psykedeliske revolusjoner sine røtter til den samme sammenhengen på sted og tid.

Perioden fra begynnelsen av 1950-tallet til 1965, i San Francisco Bay-området i California, var en blanding av hjemmelagde datamaskiner, matematikere og LSD. Perioden fra 1966 til 1976 så fremveksten av både LSD og den personlige datamaskinen som verktøy for revolusjon og personlig vekst. For å finne begynnelsen av forbindelsene mellom LSD og bitcoin, må vi gå tilbake til denne epoken og spore trådene som vevde transformasjon gjennom disse to samfunnene, og som binder dem for alltid.

LSD var ikke ulovlig før i 1966 i California, så det var en periode som strakte seg over et tiår hvor informatikk og psykedelisk vitenskap eksisterte i akademiske kretser.

Mellom 1950 og midten av 1960-tallet diskuterte mer enn tusen kliniske artikler, flere dusin bøker og seks internasjonale konferanser psykedelisk medikamentterapi. Denne historien fra den tiden forbinder den tidlige informatikkgruppen med den tidlige bruken av LSD i Bay Area:

«Fra 1961 til 1965 ledet Bay Area-baserte International Foundation for Advanced Study mer enn 350 mennesker gjennom LSD-turer for forskningsformål. Noen av dem var viktige pionerer i utviklingen av databehandling, som Doug Engelbart, faren til datamusen.»

LSD ble brukt i mange av de beste databedriftene på 1950- og 60-tallet for alt fra systemdesign til design av datakretser:

«Flere av de tidlige dataingeniørene stolte på LSD i utformingen av kretsbrikker, spesielt i årene før de kunne designes på datamaskiner, fordi «du måtte være i stand til å visualisere en svimlende kompleksitet i tre dimensjoner og holde det hele i hodet. Og de fant ut at LSD kunne hjelpe.»

Timothy Leary, Harvard-professor og velkjent psykedelisk evangelist, ble en frittalende talsmann for kraften til personlig databehandling som et verktøy for personlig vekst. Han så på den personlige datamaskinen som en teknologi som kunne åpne sinnet på mange på de samme måtene som LSD.

«PC-en er 1990-tallets LSD.»

– Timothy Leary

LSD var overalt i 1960-tallets Silicon Valley. Datavitere, programmerere og designere fra alle de store selskapene var involvert. Denne historien fra Wired Magazine går inn på forbindelsene mellom psykedelika, internett og Grateful Dead. Selv om denne historien er fra 25 år før bitcoin sin fødsel, høres følgende avsnitt nedenfor veldig bitcoin-aktig ut:

«En del av transaksjonens magi er oppnåelsen av å dele nyttig innhold gjennom nettverket over flere tiår. Men et annet enda mer forbløffende faktum er dataenes motstandskraft, som den holdt fra maskin til maskin med en slags egen livskraft. Noe inne i den gjorde den selvkopierende og levende, noe som ba om å bli kopiert og delt og lyttet til og sunget.»

Vi kan se at begynnelsen av datamaskinen og psykedeliske revolusjoner begge sporer sine røtter tilbake til denne fokuserte sammenhengen mellom sted og tid. Disse elvene ser ut til å renne ut i de samme havene og kommer fra de samme kildene. Det er overlappende bølger mellom de tilsynelatende separate subkulturene som brygger i de tidlige data- og psykedeliske samfunnene. Mange tenkere, forfattere, vitenskapsmenn og forskere fra den tiden kom i nær kontakt gjennom sosiale forhold, eller gjennom deres yrker.

Veien fra å bygge verktøy for selskaper, til å bygge verktøy for folk, kom over flere tiår

Vi tjener alle på arbeidet utført av psykedeliske datavitere fra en ikke så fjern fortid.

Vi har sett denne klare sammenhengen mellom den psykedeliske- og databehandlings-revolusjonen, og nå kan vi også knytte den offentlige kryptografirevolusjonen direkte til begge. Kryptografi var en tett bevoktet hemmelighet for statlige etterretningsbyråer, inntil Whitfield Diffie og Martin Hellman kjempet den hemmelige kunnskapen fri og ga den til hverdagsmennesket.

Denne frekkheten var ikke uten konsekvenser. Regjeringen forsøkte å forby kryptering ved å merke den som krigsmateriale, og gjøre det ulovlig å skrive og publisere kryptografisk kode. Å bruke kryptografi vil være det samme som å være en våpenhandler. Dette førte til krypteringskrigene på 1980- og 1990-tallet.

Her befinner vi oss igjen i denne nøyaktige sammenhengen mellom tid og sted. Helten i historien vår blir med i kampen, og endrer forløpet av menneskets historie for alltid. I 1965 etter at han forlot MIT, fikk Whit Diffie jobb gjennom sin kunnskap om psykedelika, og reiste i 1969 til (du gjettet det) San Francisco Bay-området.

I 1975 publiserte han sitt arbeid med Public-Private Key-kryptografi som underbygger hele bitcoin-systemet.

John Markoff beskrev denne psykedeliske forbindelsen i sin bok, «What the Dormouse Said: How the Sixties Counterculture Shaped the Personal Computer Industry.»:

«Diffie sitt jobbintervju hos MITER Corporation var med en fremtredende matematiker og programvaredesigner ved navn Roland Silver, som ble hans mentor. Det var et uvanlig intervju etter militærentreprenørstandarder. Det skjedde hjemme hos Silver, og nesten hele samtalen gjaldt psykedeliske stoffer: hvordan man tilbereder dem, hvor man får tak i dem osv. Diffie bestod med glans.»

Diffie var også en stor talsmann for personlig frihet og selvstendighet. Da han fikk vite at statlige etterretningsbyråer skjulte kunnskap om kryptografisk matematikk, blir han sitert på å si:

«Kryptografi er avgjørende for menneskets privatliv! Kanskje, lidenskapelige forskere i offentlig sektor burde forsøke å frigjøre emnet. Hvis vi prøver, kan vi gjenoppdage mye av det materialet.»

– Whitfield Diffie

Etter at Whitfield og Hellmann publiserte sin artikkel om offentlig-privat nøkkelkryptering, tok en annen innbygger i Bay Area kontakt med dem for å se om de ville vært interessert i å jobbe sammen. Denne forskeren var Ralph Merkle, skaperen av en annen viktig underliggende teknologi for bitcoin, Merkle-treet.

I løpet av et veldig lite øyeblikk i historien, sitter dette svært lille geografiske området glødende som et magisk egg mens det skapte teknologier for endring og håp.

De dypt sammenvevde forbindelsene mellom opprinnelsen til revolusjonene innen psykedelika, personlig databehandling og kryptografi er virkelig bemerkelsesverdig. Disse tre vitenskapene samlet i løpet av de neste tiårene, i uttrykk for selvstendighet gjennom digitalt personvern, digitale penger og digital filosofi, virkeliggjort gjennom «cypherpunks som skriver kode

Før vi går videre fra de historiske koblingene, kan jeg ikke ignorere Ross Ulbricht og Silk Road. Et av de mest synlige aspektene ved tidlig bitcoin-historie var forholdet mellom peer-to-peer-markedsplasser på nettet, bitcoin og psykedelika. I 2011 ble verden konfrontert med et nytt type «narkotikamarked». Denne nye online markedsplassen ga unike fordeler for både kjøpere og selgere.

Mange vet ikke dette, men Ross dyrket sine egne psykedeliske sopp, for å selge det aller første produktet på Silk Road-siden. Før det var noe annet, var det bitcoin og psilocybe cubensis. Så bortsett fra Lazlo sin pizza, er psykedeliske sopp uten tvil en av de tidligste registrerte peer-to-peer-utvekslingene av bitcoin for varer/tjenester. Selv om det kan være noen håndklær, kopper og andre verdslige og glemte gjenstander, er forbindelsen mellom online/P2P/psykedelisk/cypherpunk-samfunnet ubestridelig.

Det første stedet Ross annonserte for Silk Road var også på et psykedelisk nettforum for sopp, The Shroomery, under brukernavnet «altoid.» Du kan fortsatt lese hans eneste innlegg her.

Implementeringsnivået

Det neste nivået å undersøke for interessante paralleller vil være å se på de individuelle implementeringene. Bitcoin er en protokoll, et sett med regler, instruksjoner og parametere, og det er forskjellige implementeringer av bitcoin som er kompatible med protokollen. Implementeringene vil være programvaren du kjører, som lar deg samhandle med nettverket. Mens det er en standard «referanseimplementering» av bitcoin, har brukere total frihet til å bruke forskjellige programmeringsspråk, funksjoner og arkitektur for å samhandle med det samme bitcoin-nettverket som alle andre.

For de fleste bitcoin-brukere, selv om vi setter pris på muligheten til å gjøre dette, vil vi ikke kode vår egen bitcoin-implementering fra bunnen av. Vi vil velge blant de mange tilgjengelige implementeringene, og bestemme om vi skal kjøre åpen kildekode eller lukket kildekode.

Dette er et emne for bredt for denne artikkelen, men jeg mener bestemt at man aldri bør bruke bitcoin med lukket kildekode. Hvis du velger å bruke åpen kildekode, kan du både verifisere og kompilere programvaren fra kildekoden.

Det er mye nyanser her. På dette nivået kan «verktøyene» til bitcoin være like utskiftbare som hvilken bil du kjører, og det er nesten like mange valg tilgjengelig for brukeren. Dette valget er viktig og bør vurderes nøye. Bilen du kjører er kanskje ikke viktig de fleste dager, men en dag kan den redde familien din på grunn av visse funksjoner.

Det som er viktig å merke seg er at uavhengig av implementeringen en bruker velger, er deres evne til å «kjøre sin egen node» den demokratiserende og uten tvil viktigste faktoren. Alle skal kunne kjøre sin egen node, kutte ut mellommenn og usikkerhet underveis.

En bitcoin-node er en kilde til sannhet – en komplett historie fra nå, helt tilbake til 1. Mosebok. Ved å kjøre din egen node gir du deg selv muligheten til å få din egen direkte kilde til sannhet, uformidlet av banker, politikere eller prester. For bitcoin lar dette brukere med sikkerhet vite at deres egne transaksjoner er gyldige og ekte – ingen grunn til å smelte ned en gullbarre for å verifisere, ved å bruke dyrt utstyr og tid. Hvis en bitcoin kommer inn i lommeboken min, vet jeg at den er 100% ekte. Den er ikke forfalsket. Det er en ren, uforfalsket bitcoin.

Med psykedelika kan du på samme måte vokse, syntetisere og/eller trekke ut dine egne, og fjerne behovet for mellommenn eller bekymringer om renhet, vekt og feilidentifikasjon.

Psykedelika lar deg, slik Sama Katharo sa det: «koble til din egen indre node». Programvaren som kjører den mest komplekse prosesseringsmaskinen kjent for mennesket, ditt sinn. Du kan bruke dem til å trekke fram din egen kilde til indre sannhet. Du kan utforske de enorme tankebildene i hodet ditt, uten at du trenger en psykiater eller annen «tredjepart» for å forstyrre eller projisere deres referanseramme på deg. Psykedelika gir deg nøklene til ditt eget indre palass.

Psykedelika, som bitcoin, har mange forskjellige implementeringer, som LSD, MDMA, Psilocybin, DMT, meskalin eller cannabis. Det har også vært en boom av eksperimentelle psykedeliske «forskningskjemikalier», som har spredt seg gjennom mørke nettmarkeder (og i forlengelsen, bitcoin). Og mens det å drive et fullskala psykedelisk laboratorium er utenfor evnene og ønskene til de fleste av befolkningen, kan nesten alle voksne ta kontroll over deres psykedeliske vei og dyrke sin egen sopp, kaktus og cannabis. Dette kan ha juridiske konsekvenser, og hver bruker må bestemme seg deretter.

Veien til å dyrke dine egne psykedelika innebærer en søken etter selvopplæring, forberedelse, vekst og tålmodighet. Å ta seg tid til å forstå, kultivere, pleie og bringe frem de riktige materialene har umålelige fordeler. Denne forberedelsen og kontemplasjonen over tid gir søkeren kontroll til å justere hva som skjer innenfor kroppens grenser.

Det er en lignende søken langs veien til bitcoineren, som søker å kontrollere fremtiden sin innenfor fiat-gjeldsspiralen som oppstår rundt oss.

Lære ved å gjøre

Både Bitcoin og psykedelika krever at du faktisk BRUKER dem før du kan begynne å forstå dem ordentlig. Du kan lese en bok om hvordan de fungerer, hva de gjør og hvordan du bruker dem riktig, men forståelsen din er ufullstendig før du får direkte personlig eksponering. Ingen mengde forberedelser eller lesing kan forberede deg på den verdensknusende opplevelsen av psykedelika. Ingen mengde lesing kan forberede deg på følelsen du får når du sender bitcoin, en kostbar og irreversibel handling.

Jo mer du bruker dem, jo bedre kjent blir du med dem. Jo mer kjent du blir, jo dypere kan du gå inn i opplevelsen. Dette er visdom fra erfaring, ikke kunnskap fra lesing.

«Å få en dyp forståelse av bitcoin er mye som en dyp psykedelisk tur. Fordi alt ser ut til å forvandle seg rundt dette idealet på en måte som er veldig uventet og ganske radikal, for nå ser du ting på en måte som er ganske annerledes enn måten du opprinnelig trodde du så dem på.»

– Eric Cason

Endelighet

Det er et «point of no return» med både psykedelika og bitcoin. Når du har sendt en bitcoin-transaksjon, er det ingen mulighet å ta den tilbake. Når du har klikket på send og det er bekreftet av nettverket, kan ingen handling du tar, stoppe bitcoin fra å bevege seg. Når du legger LSD på tungen, eller spiser noen få gram sopp, er du forpliktet til opplevelsen de neste timene. Det er ingen CTRL Z eller do-overs. Det er ingen vei utenom gjennom.

Det er en terskel, der når du først krysser, er ting aldri er de samme igjen. Denne endeligheten gir brukeren en pause til å vurdere sine handlinger. Et feiltrinn her har umiddelbare konsekvenser, så det er klokt og forsvarlig å være forsiktig. Det er viktig å være nøye når man ta beslutninger med disse teknologiene. Med øvelse kommer kunnskap. Med kunnskap kommer selvtillit. Disse teknologiene bygger bevisst handling som fører til overbevisning, når de brukes med nøyaktighet og respekt.

Opplevelsene

Opplevelsen av å bruke psykedelika og bitcoin bringer oss til de samme grunnleggende spørsmålene om hva det er å være menneske, og hvordan vi samhandler med universet rundt oss.

  • Hva er tid?
  • Hva er penger?
  • Hva er ekte?
  • Hva er språk?
  • Hva er arbeid?
  • Hva er energi?
  • Er energibruk bra eller dårlig?
  • Hvor passer jeg inn blant mine jevnaldrende?

Hvorfor bringer disse to forskjellige teknologiene oss til de samme grunnleggende spørsmålene om virkeligheten og hva det er å være menneske? Hvorfor inspirerer de oss til å stille de store spørsmålene?

Konseptet med tid er dypt innebygd i både bitcoin og psykedelika på flere nivåer. Bitcoin har revolusjonert tid, og implikasjonene av dette er ennå ikke forstått. Den menneskelige opplevelsen av tid er variabel. Vi tolker tid gjennom en linse av andre oppfatninger (hvis du har det gøy, kan tiden se ut til å gå fort, mens når du desperat venter på noe, kan det føles som om hvert sekund er en evighet).

Dette forstørres på psykedelika, der begrepet tid blir tøyelig og strukturløst, med nye og tilfeldige ting som leker med hverdagsopplevelsen av tid som et morro-speil. Sammenlign dette med bitcoin-blokktider. Blokker skal opprettes hvert 10. minutt, men noen ganger er de raskere, noen ganger tregere. Som bølger i havet, beveger hver tikk på bitcoin-klokken i sin egen rytme, men er uendelig, som tiden selv.

Både bitcoin og psykedelika har sin egen indre rytme som ikke påvirkes eller endres av klokkens rytme.

Integrasjon: uerfaren vs. erfaren bruk

Med bitcoin og psykedelika eksisterer det et spekter av kunnskap som er direkte korrelert til hvor mye tid og arbeid brukeren legger ned i å lære og bruke teknologiene. Dette spekteret spenner fra uerfarne til erfarne brukere. Fordelene med begge teknologiene utnyttes best av erfarne brukere. Mennesker som er i stand til å ta innsikten fra sine erfaringer og lykkes med å bruke dem i livene sine, høster mest fordeler.

Denne evnen til å identifisere, høste og oversette innsikt til handling er det jeg vil vurdere avansert bruk av psykedelika, så jeg tror det er verdt å utforske dette. Mange brukere tar psykedelika og får dyp innsikt med dyp personlig mening. Men etter at effektene avtar, tar ikke uerfarne brukere handling på innsikten.

Fordeler, oppdagelser og oppfinnelser kan manifestere seg i en gnist av inspirasjon, bare for å bli glemt og tapt for alltid bare noen øyeblikk senere. Noen brukere opplever endringer etter en psykedelisk opplevelse, men de er kortvarige. De vil få innsikt og gjøre endringer, men som mange nyttårsforsett forsvinner disse raskt. Endringene varer noen uker, kanskje en måned, men snart er brukerne tilbake i sin vanlige hverdag, og dårlige vaner som ble identifisert og adressert kommer tilbake.

Tilbakekomsten av det verdslige og påtvingelsen av verden på våre vaner, kan være en mektig kraft. Psykedelika, og innsikten fra bitcoin sin første prinsipp-tenkning, kan være kraftig, men må forsterkes. Denne forsterkningen kan ta form av direkte handling, dyp forskning eller viljestyrke, men jeg tror det også er viktig å vende tilbake til kilden av opplevelsen.

For bitcoin betyr dette å lytte til podcaster, lære, kode, bygge og dele. For psykedeliske stoffer betyr dette at du må se den psykedeliske opplevelsen på nytt med jevne mellomrom. Det er ingen magisk kule. Du forventer ikke at én enkelt dose aspirin skal gi smertelindring hele livet, og psykedelika er det samme. De fungerer en stund, men bør administreres «etter behov.»

Å adressere behovet for riktig integrering av lærdom eller innsikt oppnådd under en psykedelisk opplevelse, bør være av største betydning. Hvis du får noe av verdi under opplevelsen, behandle det som du ville gjort med en hvilken som helst gjenstand av stor verdi. Du får kanskje ikke innsikt eller livsleksjoner i hver opplevelse, og det er greit. Men det er godt å være forberedt på når de oppstår, slik at du kan maksimere verdien deres for livet ditt.

Bygging av selvtillit

Både bitcoin og psykedelika kan bygge en indre følelse av dyp selvtillit. Psykedelika kan være svært utfordrende. Å gå gjennom den psykedeliske opplevelsen kan på noen måter sammenlignes med en ny start. Noen mennesker opplever en død-gjenfødsel-opplevelse på psykedelika, og det er ingen mer livsbekreftende opplevelse enn en nær-døden-opplevelse.

Psykedeliske stoffer kan også være dypt skremmende når de brukes uten riktig omsorg og respekt. Men selv de mest skremmende opplevelsene dreper oss ikke, og dette bygger en følelse av selvtillit. Selv uten dramaet med ego-død, eller en skummel psykedelisk opplevelse, ville mange mennesker fortsatt klassifisert en del av deres psykedeliske opplevelse som «utfordrende». Å gå gjennom disse dype interne utfordringene kan være en stor sevtillitsbygger.

Den psykedeliske opplevelsen er også en moderne analogi til en indre «Hero’s Quest.» Det er ikke noe som er lett, det er en vei med stor personlig utfordring og drama. Oppdraget kan føre til en direkte guddommelig mystisk opplevelse, en skatt, før helten vender hjem.

Bitcoin bygger også selvtillit som bare kan oppnås gjennom erfaring. De som har vært rundt bitcoin i mer enn et år, har kommet over flere medieartikler som høyt og stolt proklamerer, «Bitcoin er død!» Over 450 av disse artiklene har blitt publisert i løpet av det siste tiåret, men bitcoin dør aldri. Den tåler en uendelig flyt av teknologiske, politiske og ideologiske angrep, men hvert 10. minutt i gjennomsnitt produseres en ny bitcoin-blokk på nettverket. Klokken fortsetter å tikke. Denne motstandskraften bygger tillit til bitcoinere, og denne selvtilliten vokser og blir dypere med tiden.

Effektene på langsiktig tenkning og planlegging

Konseptet «Tidspreferanse«, popularisert av Saifedean Ammous, er basert på valg vi alle tar, og deres forhold til tid. Vil du ha én bitcoin i dag, eller ti neste år?

Tidspreferanse kommer i to smaker, høy og lav. Høytidspreferansetenkning optimerer for den umiddelbare fremtiden (i dag, i morgen), mens lavtidspreferansetenkning optimerer for lang sikt (år, tiår, generasjoner). Lavtidspreferansetenkning er en luksus som tilbys de som har sikret sin umiddelbare fremtid. Man kan ikke planlegge for fremtiden når man er usikker på hvor neste måltid kommer fra, eller hvor man skal sove for natten.

Lavtidspreferansetenkning inkluderer sparing for fremtiden og sikring av personlig rikdom gjennom stort personlig ansvar og utdanning. De som sparer i bitcoin og holder det på lang sikt opplever at formuen deres øker i størrelsesordener. Ingen har noen gang kjøpt bitcoin, holdt den i fire år og tapt penger. Noen gang. Det skjer bare ikke. Hvis du kjøper den på kort sikt, kan alt skje, og mest sannsynlig vil du tape pengene dine. Kjøp, hold og bruk sparsomt.

Disse leksjonene fra bitcoin begynner å gjennomsyre brukerens liv, og snart blir denne typen tenkning brukt på alle aspekter av livet. Brukere begynner å utdanne seg på relaterte disipliner, begynner å trene og spise bedre, fordi de nå har et mer optimistisk syn på fremtiden.

En dyster fremtid, en gang fylt med usikkerhet, blir forvandlet av individuell personlig handling til en visjon om håp, og den gir mer makt enn ord.

Ingen kommer for å redde deg. Du må være helten på denne reisen.

Psykedelika påvirker både lav- og høytidspreferansetenkning, og er dypt individuelt for hver person. Jeg tror psykedelika kan brukes som et personlig barometer – et verktøy for å forutsi fremtiden min. Ved å bruke fortiden til å se inn i fremtiden, fra unike og urealiserte perspektiver, kan vi bruke dette verktøyet til å kartlegge planer for personlig vekst. Ved å reise utenfor min hverdagsopplevelse av meg selv, kan jeg se meg selv fra et helt nytt perspektiv.

Mange av oss kan fort se feilene til andre, men ikke våre egne? Psykedelika gir oss perspektivskiftet som lar oss se oss selv og livene våre fra et nytt perspektiv, et der du enkelt og tydelig kan se alle feilene du har ignorert, glemt eller undertrykt.

Jeg kan se målet og veien til det. Jeg kan se hva som er riktig for meg, og jeg kan også se andre veier jeg kan gå og hvor de kan lede meg på villspor. Den sanne kraften til psykedelika er å identifisere disse innsiktene og handle konsekvent etter dem. Mange tar psykedelika og har en storslått visjon, men to uker senere blir de fanget i de samme personlige og følelsesmessige sporene de var på før opplevelsen. Dette er fordi det nesten ikke finnes god informasjon om riktig integrering av psykedeliske opplevelser. Din beste lærer vil gjøre arbeidet, være oppmerksom, justere deretter og overvåke resultatene. Faktum er at mange mennesker gjør langsiktige positive endringer i livet sitt som et direkte resultat av deres bruk av bitcoin og/eller psykedelika.

Effektene av psykedelika er ikke bare i sinnet. Vitenskapen har vist at disse molekylene fysisk endrer strukturen til hjernen vår. Dette bildet illustrerer hvordan psykedelika kan øke veksten av hjerneceller og danne nye nevrale veier i hjernen. Du tenker annerledes fordi du er annerledes.

Altcoins, «research chemicals» og skadereduksjon

Både bitcoin og psykedelika har «bedragere» og svindel som oppstår for å utnytte fellesskapet. Begge kulturer har en uærlig befolkning som drar nytte av å fremme disse svindelene, og en ærlig befolkning som fungerer som et immunsystem for å identifisere, avsløre og fjerne disse giftstoffene. I bitcoin er det en aktiv kultur for å rope ut svindel raskt, høyt og kraftig. I psykedelika er det en lignende kultur kalt «skadereduksjon», der vokale medlemmer handler for å skjerme det større samfunnet mot angrep fra dårlige aktører.

Det er en hel galakse av «altcoins» som hevder at de er bedre enn bitcoin, av en eller annen grunn. Mens noen av altcoin-prosjektene kan være legitime eksperimenter, er de aller fleste en farlig svindel, som prøver å stjele pengene dine gjennom falske løfter og teknospråk.

Disse altcoinsa har mange former: Defi, Proof-of-Stake, algoritmiske stablecoins, NFT-er og mange andre ordsalater som etter undersøkelse ikke er det de annonserer å være. Mange av disse prosjektene og altcoinsa vil si at de er «desentraliserte», mens de faktisk skjuler direkte sentraliserende faktorer som ødelegger hele poenget med prosjektet. I bitcoin har vi et ord for disse ikke-bitcoin krypto-eiendelene: shitcoins.

Det er bitcoin, og så er det shitcoin.

– Kongressmedlem Warren Davidson

En galakse av Frankensteinske psykedeliske molekyler finner veien ut av skumle utenlandske laboratorier til de globale psykedeliske markedene. Ting som 2C-I, DOB, aMT, 25i-NBOMe, Bromo-Dragonfly og JWH-018 er bare noen få av alfabetsuppen av kjemikalier som for tiden er tilgjengelig på det globale markedet.

Fordi disse kjemikaliene er så sjeldne, er det svært lite data om tryggheten deres. Skruppelløse forhandlere vil kjøpe disse billige imitasjonene og selge dem som LSD, MDMA eller Meskalin til uvitende kunder. 25i-NBOME selges ofte falskt som LSD, men dette stoffet er svært giftig og har drept flere brukere, i motsetning til LSD, som aldri har drept noen.

Jeg laget litt «skadereduksjon» Blotter art for å bekjempe denne villedende teknikken. Dette er et eksempel på hvordan skadereduksjonsaktivisme har paralleller til «toxic bitcoin-maksimalisme.»

Mens svindlere og svindel er overalt i begge samfunn, er ikke alle som er involvert i altcoins eller research chemicals uærlige, eller ute etter å skade deg. Mange undersøker seriøst fordelene og ulempene med disse eiendelene, og jeg har ingen problemer med deres rett til å gjøre det. Disse menneskene er ikke farlige for samfunnet, stort sett bare farlige for seg selv.

Selv om jeg føler at de kan være villedet, skader ikke deres ærlige forskninger noen andre. Noen mennesker kan investere betydelige deler av livet sitt i å utforske disse stiene, og finner kanskje aldri veien ut. Selv tror jeg at for de fleste er dette er en overgangstilstand, ettersom folk opplever konsekvensene av feiltenkning.

Når forskning blir til shilling, har vi krysset en grense. Jeg har et problem med folk som kommer med falske påstander med farlige implikasjoner til alle som lytter, spesielt når de gjør dette utelukkende fordi de tjener penger på det.

Både innen bitcoin og psykedelika har vi gode dokumenterte stier som er pålitelige og forutsigbare. Andre stier er mindre reiste eller til og med ukjente, med nye og unike risikoer. Klassiske psykedelika, som LSD, sopp, DMT, meskalin og cannabis, er godt dokumenterte. Med dette mener jeg at millioner av mennesker har brukt disse stoffene over flere tiår, eller til og med århundrer. Vi vet mye om deres sikkerhet, effekt og dosering på grunn av deres utbredte, langvarige bruk. Disse psykedeliske stoffene er utrolig trygge i et bredt spekter av miljøer.

Bitcoin er også godt dokumentert. Den har hatt millioner av brukere, og over et tiår med hard bruk i den virkelige verden. Bitcoin vifter med en trillion-dollar-premie til alle som kan hacke den, men ingen har klart det ennå. Det motsatte er sant i verden av ikke-bitcoin-kryptovalutaer. Du vil se en annen Defi- eller smart-kontraktutnyttelse eller hacking nesten ukentlig. Sommeren 2022 har også vist oss farene ved å stole på tredjeparter og ta motpartsrisiko.

Det viktigste å huske fra denne delen, om ikke hele artikkelen, er å holde fokus på bitcoin i verden av «kryptovalutaer», og LSD og psilocybin i verden av psykedelika.

Det er mange distraksjoner og feil som fører deg på villspor. Ikke la deg lure. Både psykedelika og bitcoin viser oss at tid er vår mest dyrebare vare. Hvis du mister fokus, er det lett å gå vekk fra oppdraget og bli distrahert. Ved å fokusere oppmerksomheten og energien din, bruker du mer tid på stier som kan ha dype og målbare fordeler i livet ditt. Du kan ikke vinne med mindre du spiller. Distraksjoner holder deg helt utenfor spillet.

Det er ingen «magisk kule» for feiltenkning

Mange psykedeliske brukere tror at hvis alle i verden tok LSD, ville alt endret seg på en ettermiddag. I bitcoin er det et ordtak, «Bitcoin fikser dette», der bitcoin på magisk vis kan fikse nesten alle problemer i verden. Dessverre, etter min erfaring så langt, ser det ikke ut til å være noen magisk kule for feiltenkning.

Bitcoin stopper ikke shitcoining. Psykedelika gjør deg ikke automatisk til en god person.

Bare fordi du blir interessert i bitcoin, betyr det ikke at du vil være immun mot fiat-tenkning eller shitcoining. Og bare fordi du tar psykedelika betyr det ikke at du ikke vil havne i en labyrint av fantastisk tenkning. Det betyr heller ikke at du vil lykkes med å integrere din psykedeliske innsikt for å forbedre livet ditt.

Da jeg først begynte med bitcoin, hadde jeg ingen anelse om den enorme verden av kryptovalutaer. Jeg trodde bitcoin var den eneste digitale valutaen. Jeg fant raskt ut at det var over tusen forskjellige «altcoins». Jeg begynte å undersøke, men de tilgjengelige kildene var ikke pålitelige. Jeg så stadig altcoin-promotører si: «bitcoin er gammel, utdatert teknologi», «bitcoin er treg og dyr», og «denne nye mynten fikser alt det».

Enda viktigere er at disse svindlerne trives med drømmen om at denne nye mynten kan oppleve samme vekst som bitcoin, og muligens overgå bitcoin sin nytte og pris. Ofte koster disse myntene kroner stykket, så promotering om å gjøre noen få kroner til titusener er en sang for vår følelse av grådighet.

Jeg falt for det, og brukte over et år på å lære den harde (og dyre) måten jeg kastet bort tid og penger på. Dette var en verdifull, men kostbar leksjon. Jeg tok det til meg, og fokuserer nå utelukkende på bitcoin. Å gjøre dette har forandret livet mitt på så mange måter, og jeg er evig takknemlig.

Dette taler for at noen av oss må lære ting på den harde måten. Du kan ikke få innsikten uten å ha opplevd å miste tid, energi og penger. For noen er det kostnadene for læring. Mitt håp er at du kan lære av mine feil. Jeg kan anbefale å surfe på Twitter-siden til @CoinFessions hvis du er interessert i å lære av andre sine feil. I dag er jeg veldig rask til å fokusere min tid og oppmerksomhet på mitt spesifikke oppdrag, for å utelukke så mange distraksjoner som jeg kan.

Pass dere for «turist» kultur

Den betalte krypto-«TA«-gruppelederen, og ayahuasca-sjamanen, bør behandles med den største skepsis. I nesten alle tilfeller skal disse menneskene unngås. Dette inkluderer ayahuasca-turisme, psykedeliske retreater, medikaliserte psykedeliske behandlinger og enhver situasjon der du gir din selvstendighet og setting til en annen.

Jeg ønsker ikke å bli observert, veiledet, ropt til eller få andre sine protokoller, tro eller ritualer presset på meg mens jeg er i en psykedelisk tilstand. Jeg vil ha kontroll over å regissere min egen erfaring; Jeg ønsker ikke å gi bort dette ansvaret til en tredjepart. Det samme gjelder med å stole på en YouTube-kryptohandler for å ta økonomiske beslutninger som påvirker meg selv og familien min. Kommer ikke til å skje.

Hvis du reiser hvor som helst på ferie, vet vi alle at det er en «turistversjon» og en «ekte versjon» av stedene vi besøker. Det er stranden du reiste til med den strålende sanden, solen og himmelen, og så er det butikken som prøver å selge deg t-skjorter, skjell, nøkkelringer og en tur i den korte bussen for å se de lokale severdighetene.

Gå til stranden, hold deg unna turistbutikkene. I enhver kultur vil du ha elementer som er «sanne og rene» for bevegelsens ideologier. Du vil også ha rovdyrene, på jakt etter muligheter til å utnytte nykommernes uvitenhet om nyanser.

I bitcoin-kulturen er det et konsept om å «oransjevaske» seg selv for å virke som en bitcoiner, men i virkeligheten er de en shitcoiner eller svindler. Andre bryr seg ikke om å oransjevaske, og erklærer bitcoin for å være gammel, treg, boomer-tech og klart dårligere enn deres nyeste versjon av slangeolje.

I den psykedeliske kulturen tar et stadig økende antall mennesker mer enn gjerne pengene dine i bytte mot å gi deg psykedeliske tjenester, molekyler og til og med investeringsaksjer. Noen har dypere og mørkere motivasjoner på ditt sinn og kropp. Mitt råd vil være å unngå alt dette, eller i det minste se det gjennom en linse av dyp skepsis. Jeg sier ikke at alle manifestasjoner av disse aspektene ved kulturene er skadelige, men at man alltid må se på insentivene. Hvis du involverer deg i noen form for retrett, eller «sjaman», eller psykedelisk lege eller profesjonell – gjør massevis av forskning på den personen/bedriften.

Ta deg tid til å oppsøke autentisk kultur. Ta vare på det ekte, avvis det falske.

Du vil bli belønnet mange ganger på måter som er umulig å forutsi.

Alkymi

Jeg vil gjerne berøre koblingene til det eldgamle alkymistiske ønsket om å forvandle bly til gull. Med bitcoin forvandler vi verdens fiat-strukturer til en digital kryptografisk skatt som kan teleportere hvor som helst på planeten. Dette utføres som en magisk trylleformel, ved å bruke spesifikke ord i riktig rekkefølge. Hvis du kjører koden, fungerer den. Ved å bruke de riktige ordene i riktig rekkefølge kan vi gjøre materielle endringer i verden.

Dette er ikke bare endringer i våre sinn. Dette er endringer andre kan se, føle og uavhengig bekrefte. Riktig datakode kan løfte en bro eller endre alle byens trafikklys i perfekt timing. Bitcoinere er tryllekunstnere og trollmenn som bruker datakode, i stedet for tryllebøker. Psykedeliske kjemikere er trollmenn som fortroller på atomspråket. Som bokstaver som danner kode eller en magisk trollformel, er atomer satt i riktig rekkefølge for å danne molekyler.

Psykedelika forvandler fiat-tenkning og livet inn i nye perspektiver og mystiske opplevelser. Sopp er som naturens alkymist – forvandler død og råtnende materie, bokstavelig talt søppel, til psykedeliske sopp, en av naturens mest elegante manifestasjoner.

Bitcoin kan også forvandle avfall til skatter. Strandet energi, en gang en byrde, forvandles til en digital gullgruve gjennom bitcoin. Bitcoin kan til og med forvandle søppelfyllingene våre til verdifulle bitcoin-gruver, og gjøre søppel til skatter. Den alkymistiske drømmen går i oppfyllelse, på måter våre forfedre aldri kunne ha forestilt seg.

Den eldgamle vitenskapen og kjemien som er alkymi, finner ny form i den digitale tidsalderen. Ved å studere og bruke disse verktøyene kan du gjøre reelle og varige endringer i livet ditt og verden rundt deg.

«Det er helt klart en krise av to ting: bevissthet og forandring. Vi har den teknologiske kraften og ingeniørferdighetene til å redde planeten vår, kurere sykdommer, mate de sultne, avslutte krig. Men vi mangler den intellektuelle visjonen og evnen til å ombestemme oss. Vi må gjøre om på 10 000 år med dårlig oppførsel. Og det er ikke lett.»

– Terence McKenna

Dette er et gjesteinnlegg skrevet av FractalEncrypt. Uttrykte meninger er helt deres egne og reflekterer ikke nødvendigvis meningene til Bitcoinplassen.