Det psykedelika og Bitcoin har til felles

Del denne artikkelen

Beregnet lesetid: 12 minutter

Forfatter: Maxx Mannheimer | Utgitt: 26/07/22 | Original: What Psychedelics And Bitcoin Have In Common


Jeg vil begynne med å si at jeg ikke foreslår at noen bør ta psykedelika. Hvert individ vet hva som er best for dem, og det er ikke min hensikt å utfordre din frie vilje på noen måte. Hvis det jeg har skrevet henger sammen med din livserfaring, flott. Hvis den ikke gjør det, kan du gjerne ignorere hvert ord. Men hvis du ønsker å debattere det jeg presenterer, vil jeg bare be om at du leser denne artikkelen nøye i sin helhet. Jeg anbefaler ikke å delta i noen aktivitet som er ulovlig, og jeg anbefaler ikke å ta psykedeliske stoffer uten profesjonell veiledning. Psykedeliske opplevelser kan være dypt befriende og inspirerende, men de kan også være eksistensielt sjokkerende hvis de brukes uten skikkelig forberedelse. Som alltid, gjør din egen forskning og bruk din beste dømmekraft.

Jeg er ikke den første som trekker en kobling mellom psykedelika og Bitcoin. Artikler om milliardærinvestor Christian Angermayer har fremhevet minst én anekdote av psilocybin-sopp som brukes til å forstå Bitcoin. Jeg tror imidlertid ikke at dette vil være siste gang vi ser disse to temaene nevnt sammen. Hvis min intuisjon er riktig, vil vi se mange flere artikler i denne retningen ettersom både Bitcoin og psykedelika kommer inn i mainstream-bevissthet.

En finansiell revolusjon uten en spirituell en vil mislykkes i å skape en bedre verden for størstedelen av livet på denne planeten. En spirituell revolusjon uten en økonomisk revolusjon vil mislykkes i å gjennomføre varig endring på grunn av korrupsjonen som er innebygd i vårt nåværende pengesystem. Begge er nødvendige for å fikse verden. Det er viktig at vi anerkjenner denne dynamiske perioden i menneskets historie holistisk og økologisk i stedet for å komme med generelle uttalelser om raske løsninger på problemene menneskeheten står overfor.

               Reklame                                                             

Bitcoin-fellesskapet diskuterer ofte potensialet for en ny renessanse. Jeg hører mye av det samme snakket i det psykedeliske området. Imidlertid vurderer de to verdenene ofte ikke de potensielle samarbeidene mellom de to. Mitt håp for denne artikkelen er å støtte prosessen som allerede har begynt. 1960-tallet var en tid med varierende motkultur uten noen konkret retning. Det representerte et kraftig angrep mot et system som ikke tjener menneskeheten. Men etter å ha skapt en kulturell bevegelse – og noe utmerket musikk – ble flammen slukket av streng regjeringsinnblanding.

Ikke bare ble all bruk av psykedelika presset til det svarte markedet, men all vitenskapelig forskning ble fullstendig stanset i omtrent 50 år. Mange psykedeliske stoffer ble brukt hensynsløst på den tiden, men psykedelika ble gjort ulovlig av politiske grunner, ikke helsemessige årsaker. Tapet for menneskelig fremgang er umulig å beregne.

Etter min vurdering er det strenge forbudet i ferd med å rakne foran øynene våre. Ulike by- og delstatsmyndigheter har valgt å avkriminalisere eller legalisere bruken av psykedelika til terapi. Kjente forfattere, komikere og andre offentlige personer diskuterer psykedelika åpent. Netflix sender dokumentarer om psykedelika og mange podcastere dekker temaet på en måte som ville vært sjokkerende for ti år siden. Børsnoterte selskaper jobber til og med med psykedelisk farmasøytisk utvikling.

For mer konservative Bitcoinere kan det ta litt tid før de ser dette i et positivt lys, men dataene om psykedeliske potensial for terapeutisk bruk kan ikke ignoreres. Terapi ved bruk av MDMA – den kjemiske forkortelsen for stoffet kjent mer vanlig som ecstasy eller «Molly» – ser ut til å være den mest effektive måten å behandle posttraumatisk stresslidelse (PTSD) på en varig måte. Multidisciplinary Association for Psychedelic Studies (MAPS) går gjennom forsøk fra U.S. Food and Drug Administration (FDA) for å få stoffet omlagt. Fase tre-studiene deres har vist at 67% av PTSD-pasientene ikke lenger oppfylte kriteriene for PTSD to måneder etter øktene deres. Selv etter at fiat-fiaskoen kollapser trenger vi fortsatt å støtte menneskene som ble traumatisert av det. Merk: MAPS aksepterer donasjoner i bitcoin.

               Reklame               
                                              

Psykedelika-miljøet kan også nøle litt med Bitcoin-samfunnet. Fra min interaksjon med plantemedisinentusiaster har jeg funnet ut at de er en sensitiv gjeng. Jeg mener det virkelig som et kompliment, men følsomhet egner seg ikke alltid godt til det selvidentifiserte «toxic» Bitcoin-samfunnet. Som en generalisering er de på vakt mot alt som kan brukes til å ekskludere mennesker og forsterke ulikheten. Disse bekymringene er gyldige, men blir ofte kastet på bitcoin-redningsflåten i stedet for det synkende fiat-skipet. Som et resultat er det ikke en solid forbindelse mellom disse to samfunnene, men jeg spår at det kan være det av flere årsaker.

Den første broen er den som fører mot personlig og kollektiv frigjøring. Psykedelika har potensial til å frigjøre oss fra gamle tankesystemer og alle deres effekter. Bitcoin har potensialet til å frigjøre oss fra Modern Monetary Theory og alle dens effekter. Begge er interessert i å redusere vold mot menneskeheten. Begge er interessert i å redusere myndighetenes kontroll over hva vi bestemmer å legge i kroppen vår. Begge bærer på et iboende egalitært spørsmål om autoritet.

Den andre broen er den nye forståelsen som kreves for å forstå Bitcoin. Som jeg nevnte i «The Bitcoin Customer Service Department«, er Bitcoin et komplekst paradigmeskiftende emne. Til tross for enkelheten til Bitcoin whitepaper, kreves en forståelse av alle dens implikasjoner en dramatisk ny forståelse av verden. I Michael Pollan sin bok «How to Change Your Mind» brukes følgende metafor av Mendel Kaelen for å forklare effekten av psykedelika på den menneskelige psyken.

«Tenk på hjernen som en bakke dekket av snø, og tenk på at en tanke er en spark som sklir ned bakken. Når den ene sparken etter den andre går nedover bakken, vil et lite antall løyper dukke opp i snøen. Og hver gang en ny spark går ned, vil den bli trukket inn i de eksisterende løypene, nesten som en magnet. Med tiden blir det vanskeligere og vanskeligere å skli nedover bakken på en annen løype eller i en annen retning. Tenk på psykedelika som midlertidig flating av snøen. De eksisterende løypene forsvinner, og plutselig kan sparken gå i andre retninger, utforske nye landskap og, bokstavelig talt, skape nye løyper.»

Denne metaforen er en utmerket måte å visualisere det som har blitt observert i psykedeliske pasientforsøk. Nevrale veier blir mer fleksible. Nye forbindelser skapes som gir rom for ny tankegang, forståelse og atferd. Har du noen gang hatt en samtale med noen der de fullt ut forsto synspunktet ditt og var enig i alt du sa, men så går de tilbake til sitt gamle synspunkt én dag eller to senere? Det er snømetaforen i samtaleform. Jo mer konkrete nevrale forbindelsene våre blir, jo mindre sannsynlig er det at vi forstår nye fremvoksende teknologier.

Den tredje broen er relatert til motkulturen som graviterer rundt både Bitcoin og psykedelika. Radikal avvisning av konvensjonelle normer ser ut til å være iboende i Bitcoin-etoset. Bitcoinere aksepterer generelt ikke mainstream media, politisk korrupsjon eller uærlighet. Psykedeliske entusiaster aksepterer generelt ikke moralistiske argumenter, vold eller falskhet. Begge grupper søker rettferdig behandling av menneskeheten. Begge gruppene unngår bearbeidet mat. Begge grupper er motstandere av tankeløst materialistisk forbruk. Psykedeliske entusiaster er tilhengere av meditasjon, og hvis Bitcoin-hodlere ikke har meditert gjennom 2020-22-markedet, vet jeg ikke hva annet jeg skal kalle det.

               Reklame               

                                              

Psykedelika utgjør en trussel mot autoritære kontrollsystemer fordi de viser brukerne et dypere potensial for spiritualitet og forbindelse med miljøet. De muliggjør et nytt syn på omstendigheter som lar folk legge merke til at det de er vant til kanskje ikke er sannheten. Hva skjedde på 1960-tallet, egentlig? Massevis av unge mennesker innså at spillet de spilte gjorde dem og resten av samfunnet ulykkelige. De droppet ut i håp om å finne en ny måte å leve på. De fleste av hippiene på 1960-tallet var dypt mistroende til regjeringen og til de unødvendige krigene politikerne skapte. De visste at spillet var rigget og at det beste de kunne gjøre var å melde seg ut. Hva snakker Bitcoinere om i dag? Hovedsakelig det samme.

Jeg vet at begge disse strukturløse gruppene kan støte på det faktum at jeg i det hele tatt har kategorisert dem i grupper. De er egentlig ikke grupper, men snarere millioner av individer som deler felles interesser, og mange av dem vil aldri møtes. Det er det fine med det. Bitcoinere og psykedeliske entusiaster ser ut til å være under en konstant sentrifugalkraft. Så snart jeg begynner å kategorisere eller krangle dem til en form for gruppeidentitet, sprer de seg enda lenger ut. De spenner over hele omfanget av menneskelig bakgrunn og erfaring.

               Reklame                                                             

Propagandakrigen mot psykedelika har i stor grad satt dem sammen, i publikums øyne, med farlige vanedannende stoffer. Jeg vil anbefale en mer nyansert tilnærming til å forstå rusmidler og deres bruk. Hvert stoff er et verktøy og hver har sin riktige bruk. Om du bare ber om et tilfeldig verktøy når det du virkelig trenger er en stjerneskrutrekker, er det usannsynlig at du vil møte dine behov. En nærmere inspeksjon av hvert stoff vil tydelig vise at det er absurd å klumpe all «narkotika» sammen, bare på grunn av juridisk status.

Regjeringen har helt klart mistet grepet på «Krigen mot narkotika». I direkte opposisjon til føderale narkotikalover har Oregon avkriminalisert alle rusmidler og gjort psilocybin-soppterapi lovlig. Som Ryan McMaken påpeker i sin nylige artikkel, bor 43% av amerikanere for tiden i stater som har legalisert cannabis. Igjen, i direkte opposisjon til føderale narkotikalover. Hvis det var en «Krig mot narkotika» er det rimelig å si at stoffene har vunnet. Rett eller galt, denne trenden vil sannsynligvis fortsette.

Den kontinuerlige mangelen på forståelse angående narkotikabruk i Norge har hatt en ødeleggende innvirkning på landets psyke og frihet. Vi er blant de landene i Europa med høyest registrert forekomst av narkotikautløste dødsfall per innbygger. I 2020 var det 639 personer i Norge som tok sitt eget liv. Disse dødsfallene skader familier i lang tid, noe som til slutt øker fremtidige kriminalitetsrater og bruk av vanedannende stoffer. Jo hardere vi presser ned på narkotika, jo mer skadelige blir stoffene på gaten. Opium, heroin, fentanyl. Overdoser har aldri vært verre. Strafferettssystemet er totalt ødelagt og folk lider. Er det mulig at folk henvender seg til disse stoffene fordi de er fratatt rettighetene deres av et system som ikke har gjort annet enn å misbruke dem siden det øyeblikket de ble født?

Men ikke bekymre deg! Big pharma har en løsning for oss. De vil bruke cantillon-pengene sine til å drive lobbyvirksomhet for sine egne interesser og betale leger for å skrive ut legemidler for å bedøve befolkningen. Det er nyttig å holde folk medgjørlige når vi skyver dem tilbake i den enorme maskinen som knuser sjelen deres. Vestlig medisin skinner virkelig når det kommer til å redde mennesker som har sårt behov for intervensjon, men faller stort sett pladask når det gjelder å forbedre livskvaliteten på en bærekraftig måte.

               Reklame               
                                              

I tillegg til å behandle PTSD, har psykedelika vist et bemerkelsesverdig potensial til å hjelpe med angst, depresjon, avhengighet, fødselstraumer og frykt for døden. Jeg personlig har vært vitne til alvorlige fysiske plager, som ble antatt å være permanente medisinske tilstander, som forsvant etter ayahuasca-seremonier. Er dette et resultat av plantemedisinen eller er det et resultat av plantemedisinen sin evne til å låse opp menneskelig potensial i selvhelbredelse? I begge tilfeller kan effektene bare beskrives som mirakuløse.

På grunn av det lange forbudet har empirisk forskning på dette feltet såvidt begynt, og de potensielle fordelene er mye bredere enn de fleste er klar over. Som John Sanro argumenterer i «The Mindbody Prescription», har mange av plagene som vi tenker på som fysiske, opphav i den emosjonelle kroppen. Hvis de brukes ansvarlig, kan psykedelika skape varig følelsesmessig lettelse som ikke krever gjentatt bruk. De fleste psykedelika er heller ikke avhengighetsskapende. Mange har sagt at en dyp opplevelse er nok til å skape en permanent positiv innvirkning i ens liv. Så vidt jeg vet, er det ingen legemidler som kan lage den påstanden.

Forståelsen av egeninteresse i menneskelig handling er et kritisk komponent for å forstå samfunnet. Forståelsen av hva som utgjør selvet er en kritisk komponent for å forstå spiritualitet. I kjernen av enhver spirituell praksis er den samme leksjonen. Den oppfatningen som skiller religioner distraherer ganske enkelt fra det. Dette har blitt sagt i alle fall siden Baruch Spinoza, Sri Aurobindo og Alan Watts. Noen har hevdet at det spirituelle kjernebudskapet har gått tapt siden den opprinnelige læren til Buddha, Kristus og Muhammed ble gitt videre til deres tilhengere.

Som diskutert av Eckhart Tolle i «A New Earth», har menneskeheten rett og slett bommet på målet, og det er opprinnelsen til lidelse. Grensen mellom vår egeninteresse og interessen til enhver annen livsform er bare en betingelse for vårt perspektiv på separasjonen. Du kan oppdage at det å handle utelukkende i egeninteresse uten hensyn til andre gradvis blir selvdestruktivt. De fleste handlinger som utføres til eksklusiv fordel for andre, til store personlige kostnader, viser seg vanligvis også å være resultatløse. Det er en god grunn til dette. I sin bok fra 2001, «No Boundary», presenterer Ken Wilber en grundig sak om at all separasjon rett og slett er en illusjon. Det er min overbevisning at vi alle får sjansen til å se gjennom denne illusjonen når vi forlater dette fysiske riket, men hvis vi kan se gjennom døren, før vi permanent krysser terskelen, kan det utvidede perspektivet være gunstig for vår opplevelse frem til avreise.

               Reklame               
                                              

Imidlertid har alle disse ordene svært liten konsekvens hvis de ikke er ledsaget av førstehåndserfaring. Metaforen jeg liker å bruke for denne forståelsen er fjellet. Gjennom menneskehetens historie har de store profetene og mystikerne i strid med ulike metoder tatt seg opp på fjellet. Mange har gjort sitt beste for å beskrive severdighetene, lydene og utsiktspunktene fra stiene de har valgt. De som nådde toppen har sjelden hatt ord for å beskrive hva som var der og mange forsøker aldri å forklare. Det stedet kan ikke beskrives for de som ikke har opplevd det. Dette gjelder alle aspekter av livet. Hvordan kan syn beskrives for en blind person? Hvordan kan lyd beskrives for en døv? Ord peker til syvende og sist bare til sannhet, de inneholder ikke sannhet. Uten en delt kontekst av virkeligheten er ord tomme.

Det psykedelika kan være i stand til å bistå med, hvis søkeren er forberedt, er å finne en midlertidig utsikt over ulike deler av fjellet. Glimtene inn i disse økte bevissthetstilstandene er ganske enkelt det: glimt. De inneholder ikke samme verdi som tusenvis av timer med meditasjon, år med yogapraksis eller pilegrimsreiser til hellige steder, men glimtene de gir kan være dypt befriende. Å hoppe i et helikopter og besøke toppen av fjellet i 15 minutter har potensialet til å endre livet ditt permanent.

Varigheten er det mange frykter når de hører om psykedelika, men hva om endringene som forblir hos oss i stor grad er fordelaktige for vårt velvære snarere enn skadelige? Hva om utvidelsen av menneskelig bevissthet er akkurat det som trengs for å kaste oss inn i neste fase av menneskelig evolusjon? Senkingen av tidspreferanse alene ser ut til å ha en spirituell komponent, men er det nok til å flytte mennesket bort fra de mørkeste delene av vår fortid? Svaret vil komme i form av individuelle valg og uttrykk. Jeg vil tro at separasjonen av penger og stat vil være til fordel for menneskeheten som helhet, men jeg vil ikke være helt overbevist før jeg ser hvordan det skjer.

Det jeg vil spørre leseren om er å ha en skånsom tilnærming til både psykedelika og Bitcoin. Du kan ha nytte av å lytte etter den sanne hensikten til de du kommuniserer med, ikke hensikten du kanskje har antatt at de har. Dette gjelder ikke bare for Bitcoin og psykedelika, men for alle diskusjonsemner. Mangel på forståelse av et emne er ikke det samme som ondskap. Anta det første selv om du mistenker det siste, og din evne til å støtte andre i læring vil forbedres betydelig.

Ha en fin reise.

Dette er et gjesteinnlegg skrevet av Maxx Mannheimer. Uttrykte meninger er helt deres egne og reflekterer ikke nødvendigvis meningene til Bitcoinplassen.