Guide – Del 19: Hvorfor Bitcoin fremfor en annen kryptovaluta?

Dette er del 19/21 av Bitcoinplassen sin Bitcoin Guide! Du kan finne en liste over alle delene her, neste del er lenket nederst

Bitcoinplassen lever av donasjoner, ønsker du å hjelpe oss å øke kunnskapen om Bitcoin i Norge kan du donere sats via Lightning Network til flimsypeony60@walletofsatoshi.com


Bitcoin er den originale kryptovalutaen. Siden lanseringen i 2009 har utallige DeFi-prosjekter og altcoins dukket opp; fra Dogecoin til ETH, det er utvilsomt et stort marked for alternativer til bitcoin.

Folk elsker hvordan applikasjoner av forskjellige altcoins har brukssaker utover bare bitcoin sitt viktigste salgsargument som et verdilager. Flere nye altcoin-prosjekter bygget på Ethereum eller forgrenet seg fra eksisterende kryptovalutaer har forbedret personvern, økt skalerbarhet, aktivert smart kontraktsmuligheter og mye mer. Uten tvil er det en grunn til å velge andre kryptovalutaer fremfor Bitcoin; Bitcoin sin teknologi er langt fra perfekt, og nye utviklinger tar lang tid å implementere.

Likevel er det denne «vanskelige å endre» funksjonen som gjør bitcoin så spesiell – og det er på grunn av den enorme størrelsen på Bitcoin-nettverket.

Nettverkseffekter er et spesielt fenomen fordi med hver ekstra bruker er det ikke bare en lineær vekst i nettverksdominans – det er en eksponentiell. Tenk på det på denne måten: Hvis Ole og Adrian er en del av nettverket, danner de en forbindelse med hverandre. Hvis Bjørn kommer inn i bildet, kan de tre nå lage tre forbindelser totalt. Legg nå til Ola, og vi har seks forbindelser. Slik ser tallene ut hvis vi fortsetter å legge til folk i nettverket:

Dette er hvordan Facebook, Amazon og Bitcoin har dominert hver sin bransje. Facebook, et av de største selskapene og sosiale nettverkssidene som lever i dag, var en gang bare en konkurrent i et raskt voksende område. Før Facebook sin dominans hadde MySpace tittelen for den største sosiale nettverkssiden. Etter hvert som Facebook vokste og finpusset på utviklingen av mobilapper, ble det et langt bedre produkt enn MySpace – uten tvil et 10 ganger bedre produkt – som førte til statusen som sosiale medie-kongen. Dette skyldes et konsept kjent som «10x-regelen», der en ny konkurrent må være flere ganger bedre enn den etablerte for å ta over det etablerte nettverket.

I en verden av kryptovaluta vil ingen altcoin være i nærheten av å være 10 ganger bedre enn bitcoin. Det er fordi Bitcoin sin sikkerhet og nettverksdominans styrkes eksponentielt: Ettersom flere noder blir med i nettverket, blir Bitcoin sikrere, og det blir stadig mer umulig for en ny krypto å dominere.

Bitcoin trenger ingen kampanje

Det galeste er at bitcoin ikke trenger noen markedsføring – den har oppnådd markedsdominans helt på egen hånd. Mange altcoins krever markedsføring for å i det hele tatt få en minimal markedsverdi. Ta en titt på antallet kjendiser som promoterer altcoins som Tron, og du vil innse hvor desperate disse svært sentraliserte kryptovalutaene er.

Konseptet med den dominerende nettverkseffekten var det som til slutt overbeviste meg om Bitcoin sin suksess over alle andre kryptovalutaer. Selv om vi kan studere tekniske forviklinger dypt og diskutere tokenomics hele dagen lang, spiller det ingen rolle – Bitcoin har allerede vunnet fordi det har en nettverksdominans som fortsetter å vokse.

ETH, Doge og enhver annen kryptovaluta vil aldri kunne overgå bitcoin (til tross for hva mange kanskje prøver å fortelle deg) – uansett hvor «forbedret» teknologiene deres hevder å være. Enkelt sagt, hvis disse altcoinsa ikke engang kan matche Bitcoin sin forankrede styrke i desentralisering og sikkerhet, hvordan kan de noen gang kjempe om å dominere nettverket?